Jørgen Ingebrigtsen som er avdelingsdirektør for securityavdelingen i Luftfartstilsynet understreker samtidig at det så langt ikke er innført nye sikkerhetstiltak her i landet på grunn de dramatiske hendelsene den siste tiden.

- Det jeg kan si er at dette er under vurdering. Vi er til stede og følger tett med på det arbeidet som nå skjer rundt dette, sier han.

Europeisk regelverk

Sikkerhetstiltakene og sikkerhetsnivået på norske flyplasse, blant annet sikkerhetskontroll av passasjerer, røntgen av bagasje og begrensninger på hva du får lov til å ta med inn i sikkerhetssoner, for eksempel væske, styres i dag av et felleseuropeiske regelverk. Skal det skje endringer må det vedtas av myndighetene. I Europa betyr det anbefalinger fra EU kommisjonen. I spesielle tilfeller kan også luftfartsdirektøren eller politiet iverksette strengere tiltak, opplyser Ingebrigtsen.

- Jeg er glad for at vi har de sikkerhetstiltakene vi har i dag. Det er gode systemer som skal hindre uheldige hendelser, sier han.

Skal ha brukt brusboksbombe

I tillegg til den massive terroraksjonen i Paris har ISIL tatt på seg skylden for et bombeangrep 31. oktober. 224 personer omkom da et russiske passasjerfly, en Metrojet Airbus A321, på vei fra den egyptiske feriebyen Sharm el-Sheikh til St. Petersburg, styrtet. Ifølge offisielle russiske kilder ble flyet rammet av en bombe.

- Dette skjedde uten for Europa, vil det kunne få følger for sikkerhetsnivået her i landet, Ingebrigtsen?

- Det skjedde selvfølgelig utenfor Europa, men det bekymrer oss likevel, sier Ingebrigtsen.

- Mye propaganda

Leder for flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold, er i likhet med Ingebrigtsen sikker på at sikkerhetstiltakene i Europa vil bli vurdert etter hendelsene den siste tiden.

- Måten det fungerer på i luftfarten er at man hele tiden lærer av hendelser og setter inn tiltak. Det er ikke skjedd noe så langt, men det vil nok bli en gjennomgang blant annet etter den angivelige bomben, sier Skatval.

Han er likevel skeptisk til om bildene som er presentert viser den virkelige bomben.

- Jeg får ikke mengden sprengstoff til å stemme med en liten brusboks. Eksperter har anslått at det skal ha vært en bombe på ca. 1-1,5 kilo. Det kan hende terrorister har utnyttet sikkerhetshull eller fått hjelp av noen på innsiden, men det er mye som er usikkert, og mye propaganda, så vi får se hva etterforskningen viser, sier Skatval.

Sjef for securityavdelingen i Luftfartstilsynet, Jørgen Ingebrigtsen, sier Norge følger utviklingen tett. Foto: Luftfartstilsynet
Flysikkerhetsekspert Jo Bjørn Skatval sier han regner med bombeangrepet mot et russisk fly kan føre til en sikkerhetsgjennomgang. Foto: ERLING SKJERVOLD