Det foreligger nå et reguleringsforslag for utbygging på parkeringsplassen i Gryta hvor det foreslås å forby personbiltrafikk over Jernbanebrua og langs Gryta. Bak dette forslaget står blant annet Eierskapsenheten i Trondheim kommune og fylkeskommunen. Blir det akseptert, sitter vi igjen med Kjøpmannsgata og Fjordgata som eneste mulighet for å komme seg inn og ut av byen nordover fra Midtbyen dersom Olav Tryggvasons gate skal forbeholdes kollektivtrafikk. I realiteten blir det Fjordgata som må ta det meste av trafikken. Ifølge et oppslag i Adresseavisen 2.11. kjenner ikke kommunalråd Geir Waage til denne planen.

I saksfremlegget som følger den nylig vedtatte saken om flytting av Brattørbrua, går det fram at «en må påregne en betydelig trafikkøkning over Brattørbrua». I tillegg vet vi at Østbyen vokser kraftig, og at Nyhavna og Brattøra skal bebygges ytterligere. Godstransporten over vei ser bare ut til å øke. Planleggerne må redegjøre for hva som blir det samlede trykket i dette området på sikt.

Transportplanen presiserer at vi skal ha et transportsystem som gir god tilgjengelighet, begrenser miljøulempene og bygger opp under livskvalitet i byen. Trafikken skal skje på myke trafikanters premisser, heter det.

Området rundt Brattørbrua er byens mest brukte når det gjelder gående og et av byens mest brukte for syklister. Innslaget av myke trafikanter i området er betydelig og jevnt gjennom hele dagen og kvelden. Østre del av Fjordgata krysses i dag av svært mange barn som skal til og fra Olavshallen på kulturskolen og andre arrangement. Trafikksikkerhetsmessig byr det derfor på store problemer å gjøre området til hovedinnfartsåre for personbiltrafikken og nyttetrafikken til og fra midtbyen..

Alle hensyn skulle tilsi at hovedinnfartsåre fra nord burde gå om Gryta og Jernbanebrua. Der er det i dag ingen boliger.

Kommunalråd Geir Waage har heldigvis sett noe, og fikk i fjor formannskapet med på å bestille en ny gatebruksplan. Han etterlyste blant annet en vurdering av virkningen på nabogater dersom Olav Tryggvasons gate blir stengt for personbiltrafikk. På det tidspunktet hadde ennå ingen foreslått å stenge også Jernbanebrua og Gryta. Plankontoret svarer på vår henvendelse at de ikke har funnet å kunne prioritere dette arbeidet. Ingen arbeider med ny gatebruksplan!

Vi har en rekke spørsmål vi ønsker svar på. Hvor mange mennesker bor det i henholdsvis Fjordgata og Olav Tryggva-sons gate? Er det foretatt noen helsekonsekvensvurdering av å konsentrere nesten all personbiltrafikken inn og ut av Midt-byen til østre del av Fjordgata? Er det støyforholdene for de planlagte boligene langs Gryta som er årsaken til at en ønsker å fjerne personbiltrafikken over Jernbanebrua og langs Gryta? Hvordan kan en forsvare å legge til side et så viktig politisk vedtak som ny gatebruksplan, når all planlegging som foregår nå, sementerer de gamle, håpløse trafikkløsningene som gjeldende gatebruksplan legger opp til? Er ikke formannskapet gjort kjent med at Trondheim kommune ved Eierskapsenheten planlegger for stengning av Jernbanebrua og Gryta for personbiltrafikk?

Innlegget er på vegne av 93 boenheter og to butikker og behandlet gjennom styrene i: Fjordgata 7-9, Fjordgata 16-18 og Fjordgata 26-28.