Vitensenteret i Trondheim blir ett av landets fire talentsentre i realfag.

- Vi har kretslag både innen ski og fotball. Nå skal vi lage et kretslag i realfag, sier Arnfinn Stendahl Rokne, direktør ved Vitensenteret i Trondheim.

I forrige uke fikk han beskjed fra Kunnskapsdepartementet om at de er ett av landets vitensentre som er plukket ut til å etablere et talentsenter i realfag. Vitensentrene i Bergen, Tromsø og Oslo får også slike regionale talentsentre.

- Jeg ble kjempeglad, dette synes jeg er veldig artig. Det er en anerkjennelse av Vitensenteret i Trondheim som en faginstitusjon. Dette viser litt av styrken av å være et vitensenter i en universitetsby, med mulighet til å koble på andre fagmiljø, sier Stendahl Rokne.

Plukke elever

Talentsenteret skal være i drift fra høsten av, og tanken er at ungdomsskoleelever som presterer høyt i realfag, skal møtes og utvikle seg faglig i matematikk og naturfag sammen med andre likesinnede. Dette kan skje gjennom samlinger i helger og på kvelder, bruk av sosiale medier, deltakelse i konkurranser, bruk av mentorer og samarbeid med høyere utdanning.

- Vi må i samarbeid med skolene utarbeide noen kriterier for hvordan vi skal velge ut elever. Utfordringen blir å plukke ut elever som er flinke nok, men også elever som har talent, og kan prestere høyt hvis de får utvikle seg, sier Stendahl Rokne.

Strekke seg etter

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener dette blir et nytt og spennende tilbud for elever som utmerker seg innen matematikk, naturfag og teknologi. Målet er å gi talentene noe å strekke seg etter, og ideen har han hentet fra et talentsenter i Danmark.

- Teknologi og naturvitenskap er avgjørende for å løse mange av de store utfordringene i fremtiden. Da må vi gi unge realfagstalenter gode muligheter til å utvikle seg, sier Røe Isaksen.

Han mener det blir viktig for sentrene å skape faglige nettverk mellom elever fra ulike skoler.

- En av de største utfordringene i dag er at så mange elever ender opp med en dårlig mattekarakter. Burde det ikke heller vært laget et tilbud for elever som sliter?

- Det aller viktigste målet for regjeringens skolepolitikk er å sikre at samtlige elever i norsk skole tilegner seg grunnleggende ferdigheter i regning, lesing og skriving. Men alle elever, også de flinke, har rett til tilpasset opplæring, og vi må kunne ha to tanker i hodet på en gang. Samtidig som vi satser på bedre opplæring for de som sliter, må vi derfor også jobbe for å få frem flere talenter, sier Røe Isaksen.

Ballbinge

Stendahl Rokne synes ikke det er problematisk at de skal lage et tilbud kun for spesielt flinke elever.

- Vi diskuterer ikke om vi skal dyrke håndballtalenter og skitalenter, men når det handler om faglighet, så problematiserer vi det. Men dette handler om det samme. Det er viktig å løfte de svakeste, og det er viktig at bredden er med. Men det blir lett en holdning at de flinkeste greier seg, de får det til uansett. Men også de som har en indre motivasjon og en stor grad av mestring, må følges opp. Hvis en er interessert i noe, men ikke får oppbacking, ikke blir sett og ikke har noe sted hvor en kan leve ut det som trigger en, så visner det bort. Det må finnes noe for dem som har spesielle interesser, sier Stendahl Rokne.

Vitensenteret skal nå lage et opplegg som starter til høsten.

- Konkrete aktiviteter må vi komme tilbake til. Vi skal lage en slags ballbinge i realfag. Vi har dyktige pedagoger som gleder seg til å begynne med dette, sier Stendahl Rokne.

Regjeringen satser rundt 4 millioner kroner på tiltaket, og Vitensenteret i Trondheim får 900 000 kroner.

Stendahl Rokne er klar på at Vitensenteret fortsatt skal ivareta et godt tilbud til alle barn og unge.

- Dette endrer ikke profilen vår, dette er bare et prosjekt i vår virksomhet. Vi har fortsatt åpent hver helg, vi har eksperimentklubb og ferietilbud for alle som har lyst, og vi jobber bredt mot skolene. Dette gir oss en mulighet til å spisse og gå i dybden, og det er noe vi kan overføre til all vår virksomhet, sier Stendahl Rokne.

Oppfinnerverksted: I kjelleren under Vitensenteret er det nettopp åpnet et oppfinnerverksted. Direktør Arnfinn Stendahl Rokne ser for seg at dette er noe de kan bruke når de nå blir et av fire nasjonale talentsenter for realfag. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen