Hvis alt går videre på skinner, åpner skiparken i hjertet av Bymarka julen 2017.

Det kan altså se ut som om føljetongen rundt Gråkallen vinterpark nærmer seg en slutt, men det er fremdeles skjær i sjøen. Blant annet kommer det nå frem at vinterparken mener kommunen bør betale for de to planlagte parkeringsplassene.

Adresseavisen har i flere runder skrevet om det omstridte skianlegget. Flertallet i Trondheim bystyre har sagt ja til planene, men i reguleringsplanen ble det lagt inn bestemmelser om at vinterparken selv må finansiere byggingen av en gang- og sykkelvei opp til Skistua.

- Helhetlig vurdering

Dette har Gråkallen vinterpark ment at var urimelig, og de har søkt om dispensasjon fra kravet. En ekstra investering på 60 millioner kroner vil kunne velte hele prosjektet, mener de. Arbeiderpartiet har tilsynelatende gått litt frem og tilbake i denne saken, men i går stemte de i Byutviklingskomiteen altså for Høyres forslag:

- Etter en helhetlig vurdering og etter tilbakemeldinger fra departementet, så mener vi at fordelene med å gi dispensasjon er klart større enn ulempene, sier Ferhat Güven (Ap), som leder Byutviklingskomiteen.

Ferhat Güven (Ap).

- Vi ønsker et bynært anlegg for barn og unge, og for å få det, må vi gi denne dispensasjonen, sier Güven.

Saken sendes nå videre til bystyret med en innstilling om at dispensasjon burde gis. Det er det motsatte av hva Rådmannen har foreslått. Mindretallet i komiteen – Venstre, SV, MDG og Senterpartiet – stemte imot forslaget til Høyre. Michael Momyr (H) er fornøyd med sakens gang:

- Nå er det grunn til å tro at saken går gjennom i Bystyret også. Høyres gruppe er i alle fall klar på dette, sier Momyr.

Saken kommer opp 25. august.

Les også: Ny gang- og sykkelvei på 370 meter og to bussholdeplasser til en pris på 56 millioner kroner ble for mye for formannskapet i Trondheim

Krever betalt parkeringsplass

Styreleder Dag Herrem i Gråkallen vinterpark er ikke helt sikker på at komiteens ja betyr et endelig klarsignal:

- Vi veldig glade, og det er et sterkt signal fra komiteen til Bystyret, men det har vært så mye frem og tilbake i denne saken at jeg ikke tør å si noe før det er avgjort, sier Herrem.

Byggestart er satt til før jul i år, og Herrem sier de vil åpne parken til julen i 2017 dersom det går rett for dem vei nå.

- Stemmer det at dere også vil kreve at parkeringsplassene der oppe skal betales av kommunen?

- Ja. Vi skal bygge to parkeringsplasser: En på venstre siden av veien som skal dekke den nye lysløypa, og en på vår side av veien med plass til 240 biler. Det skal bli parkeringsplasser med betaling til kommunen for å bruke plassene, så det er naturlig at kommunen betaler for byggingen, sier Herrem.

- Har dere allerede signalisert dette tydelig?

- Vi har tatt det opp med rådmannen, og jeg tipper saken kommer opp i formannskapet i september. Vi mener at kommunen bør betale, så får vi se hva de sier i formannskapet, sier Herrem.

Les også: I februar ønsket KrF å skrinlegge hele prosjektet på grunn av kostnadene

Les også: Vinterparken slipper å betale

- Kan ikke svare

Vi spør Ferhat Güven om kommunen bør betale for parkeringsplassene:

- Det kan jeg ikke svare på nå, dette må vi nesten ta når den kommer til behandling, sier Güven.

Michael Momyr (H)

Momyr sier følgende om parkeringen:

- Vinterparken skal ikke han noen særfordeler her, og jeg forutsetter at dette skianlegget blir behandlet etter samme prinsippene som andre idrettsanlegg i kommunen, sier Momyr, som ikke vil konkludere før saken kommer opp.

Trond Åm (V) ble torsdag nedstemt i Byutviklingskomiteen på spørsmålet rundt gangveien.

- Mener du kommunen bør betale for parkeringsplassene?

- I forutsetningen for vedtaket lå det at det ikke skulle medføre noen kostnader for kommunen. Da blir det litt bakvendt at man i ettertid blir pålagt en rekke utgifter. Det hele begynner å lukte sterkt av at prosjektet som sådan ikke er bærekraftig. Her får vi den ene store kostnaden etter den andre, sier Åm.

Les også: Et flertall av fylkespolitikerne vil gi klarsignal for vinterparken. De har bevilget 1,25 millioner til prosjektet.

Trond Åm (V).