Resten av kroppen kan holdes ung og sprek med trening, og svært mange av våre gråhårede medtrafikanter er lite plaget av alderen.

Men øynene, de eldes ubønnhørlig, og det starter

tidlig. En førtiåring trenger dobbelt så mye lys som en tyveåring for å se like godt. Forklaringen er, ifølge Illustrert Vitenskap, at pupillen krymper og dermed slipper inn mindre lys. Sekstiåringen må øke lysstyrken med firegangen for å havne på samme synsnivå som tyveåringen.

Unge tilpasser seg

Og da har perioden som eldre sjåfør faktisk ikke begynt ennå, siden statistikken tilordner deg i gruppen «eldre» når du fyller 65 år. Vil du regne deg videre inn i alderdommen, må du etter Illustrert Vitenskaps nøkkel doble lysmengden hvert trettende år for å kompensere for krympende pupiller.

- Unge øyne tilpasser seg raskt lysendringer. Eldre øyne trenger lengre tid – opptil tre til fire ganger så lang tid, på å tilpasse seg mørket.

- En eldre sjåfør vil være funksjonelt blind i opptil fem sekunder etter at hun kjører inn i en mørk tunnel, og det er åpenbart at dette går ut over sikkerheten. Vi ser at mange eldre frykter tunneler, delvis med god grunn, sier tunnelforsker Gunnar D. Jenssen ved Sintef. Han kan fortelle at det dessverre har skjedd dødsulykker på grunn av eldres utfordringer med mørkekjøring i tunnel.

- En sjåfør som blir usikker på hvor veikanten er, trekker mot midten. Ved stor, møtende trafikk er dette både ubehagelig og farlig, påpeker Jenssen.

LES OGSÅ: Slik er den typiske råkjøreren

Gamle synder

Nye tunneler bygges med bedre belysning ved inngangen. Dette trappes gradvis ned, slik at øynene får tid til å venne seg til mørket. Ny tunnelstandard

inkluderer også ledelys langs veikanten som fore-bygger problemet med at biler trekker mot midten på grunn av usikker plassering i veibanen. Sist, men ikke minst, blir fargen på veidekket og veggene i nye tunneler valgt med tanke på lysopplevelsen. Av de over 1000 tunnelene vi har i Norge, er imidlertid mange gamle.

- De eldre tunnelene er et problem. Der har vi et etterslep som gjør at trafikanter med nedsatt mørkesyn får problemer. Jeg vil påpeke at vi utsetter en stor gruppe trafikanter for redusert mobilitet eller ubehag og risiko dersom lysforholdene i de eldre tunnelene ikke blir forbedret, sier Jenssen. En Statens vegvesen-prognose fra 2011 viser at nesten 890 000 førerkortinnehavere vil fylle 75 år innen 2031.

LES OGSÅ: Her råkjører flere over 200 km/t

Simulator: Tunnelforsker Gunnar D. Jenssen ved Sintef. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Ilsvika: Gunnar Jenssen forsker på lys i tunneler. Foto: Terje Visnes