Regjeringen varsler nemlig en «bindende nasjonal regel» om at elbiler skal ha halvparten av takstene til vanlige biler. Dette skal gjelde både parkering, ferje og bompenger.

Finansdepartementet understreker at regelen ikke kommer til å gjelde fra 2017, men at dette er tenkt som tiltak fremover i tid. For Trøndelag betyr dette i så fall at fergene – hvor elbiler siden sommeren 2014 har betalt fullpris – må gi 50 prosent rabatt. Fra nyåret skulle man dessuten i Trondheim innføre fullpris på parkering for elbiler – og dette vedtaket må i så fall endres.

I nasjonalbudsjettet står det: «Gratis parkering, ferjetransport, bompengefritak og kollektivfelt avgjøres lokalt, men det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler skal ha halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler.»

- Må ned i pris

Stortingspolitiker Torhild Aarbergsbotten (H) slår fast at dette innebærer at det ikke lenger vil være lov til å kreve fullpris av elbiler på Fosen-ferja:

- Hvis dette blir vedtatt i Stortinget, så må fylkeskommunen ta dette opp igjen og snu. Det vil være veldig merkelig hvis de fikk lov til å fortsette med fullpris, sier Aarbergsbotten.

- Men du var jo selv med på å vedta fullpris for to et halvt år siden?

- Ja, det var et enstemmig fylkesting som sto bak dette da, blant annet fordi elbiler tar like mye plass på ferjen. Men nå har salget av elbiler begynt å flate ut. Derfor er dette et viktig virkemiddel for å få flere til fortsatt å kjøpe elbil. Det skal lønne seg å velge miljøvennlig, sier Aarbergsbotten.

Stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten (H).

- Må reversere vedtak

Hilde Opoku (MDG) er også klar på at dette betyr at Trondheim kommune må snu, hvis forslaget vedtas. Nylig ble det politisk bestemt at elbiler må betale fullpris for parkering fra 1. januar 2017.

- Vi advarte mot å gjøre denne endringen lokalt nettopp fordi vi ville vente på totalpakken for elbiler nasjonalt. Nå vil det være naturlig å endre taksten til halv pris allerede fra 1. januar, sier Opoku.

Hilde Opoku (MDG)

Elbilforeningens leder Christina Bu kaller dette en gladsak:

- Jeg tenker at hele diskusjonen om gratis parkering eller ikke har dreid seg om feil ting. Flertallet i bystyret er opptatt av jobbparkering, men det blir jo ikke mindre biler i byen fordi man setter opp prisen også for elbiler. Da får man heller fjerne parkeringsplasser, sier hun.

- Kan ikke bli stående

Samferdselssjef Oddveig Kipperberg i Sør-Trøndelag fylkeskommune håper at denne formuleringen ikke vil bli vedtatt:

- Det er veldig spesielt om staten undergraver fylkeskommunens takstmyndighet slik. De har nok ikke tenkt over at det er ulik praksis rundt om i Norge på dette, og at vi her i Trøndelag har fullpris. Det er ikke så mange andre steder hvor elbilene betaler fullpris for ferjebilletten per i dag, sier Kipperberg.

Hun er også bekymret for nullvekstmålet i Bymiljøavtalen, som sier at det ikke skal være vekst i biltrafikken inn til Trondheim:

- Hvis det stemmer at elbilene må få rabatt på parkering i sentrum, så reduserer man muligheten lokalt for å kunne nå nullvekstmålet. Den viktigste problemstillingen for vår region er uansett ferjesambandet. Hvis dette går igjennom, må staten enten kompensere for tapet vårt, eller så må vi øke ferjetakstene for de andre bilistene, sier Kipperberg.

Lokal glede

Nestleder i Trøndelag elbilforening, Per Magnar Skånøy, er kjempefornøyd.

- For oss lokalt er dette en gladnyhet. Det er bra at de nasjonale politikerne tar litt ansvar, sier han.

Han er bekymret over at el-bilsalget på Fosen nærmest stoppet opp på dagen da det ble bestemt full pris på ferja.

- Hovedproblemet er ikke at vi må betale litt parkering i byen, men at salget har gått ned. Det bør jo gå opp, og derfor håper vi at politikerne holder seg edruelige noen år til. Vi vil at flere skal gå over fra fossil til elbiler. Fortsatt er det bare tre prosent av bilene i Trøndelag som er elbiler, sier han.

Fosenvegene AS ved Knut Sundet vil ikke kommentere saken får de har satt seg inn i den.