- Sørg i det minste for at du har god samvittighet der du sitter. Snart har vi vinterglatte veier og vanskelige kjøreforhold. Desto mer grunn til å komme seg ut og øve, mener Brattås Sjøvold.

- En del foreldre sier til ungdommer som fyller år på vinteren at de bør vente til våren med å begynne øvelseskjøringa. Det blir helt feil. De to årene med øvelseskjøring går ganske fort, og det er om å gjøre å bruke dem godt. Du må for all del ikke frata ungdommen muligheten til å få noen måneder ekstra på vanskelig føre - med ledsager. Dette er verdifull øvelse, understreker han.

Dersom det føles uforsvarlig å ta den helt grunnleggende begynneropplæringa på glatt føre, er løsningen å starte hos kjøreskole, framholder Ronny, som bor på Røros og vet at vinterføre kan være en langvarig tilstand.

Å begynne hos kjøreskole er for øvrig noe han varmt vil anbefale uansett årstid.

Start med foreldrene i baksetet

- Veldig mange tenker at de skal spare penger med å gjøre unna grunnleggende teknisk opplæring på privaten. Da får de med uvaner fra foreldrene sine på kjøpet. Veldig mange har små og store uvaner, som for eksempel å trykke inn clutchen før bremsepedalen når de bremse inn mot kryss. Dessuten ser vi at mange strever med å lære bort tekniske ferdigheter selv om de har dem selv. For best mulig progresjon vil jeg anbefale å starte hos kjøreskole rett etter trafikalt grunnkurs. Hvis foreldrene er med i baksetet på de første timene, får de tips om hvordan opplæringa bør foregå. Et godt trekantsamarbeid mellom foreldre, elev og kjøreskole gjennom hele toårsperioden er nøkkelen til tryggest mulige trafikanter.

Og akkurat dette er målet med kjøreopplæringa, understreker Brattås Sjøvold. Ikke å greie å bestå førerprøven, men å bli en tryggest mulig bilfører. Og da er det én ting som gjelder mer enn noe annet: mengdetrening.

- Å jobbe med oppgaver på kjøreskolen, der du får lære ting riktig fra starten av, for så å øve videre privat, gjerne med konkrete «lekser», er en god løsning. I sum tror jeg også det er mulig å ende opp med et lavere antall kjøreskoletimer dersom du gjør det på denne måten. Vi merker veldig tydelig når oppkjøringsdagen kommer om ungdommene har kjørt mye privat i tillegg til skolen. Sjåfører med nok mengdetrening er gode på kjøretøybehandling og bedre til å vurdere risiko. De regulerer farten bedre - kanskje fordi de har rukket å være i flere situasjoner i løpet av øvelsesperioden.

Vegvesenets mann påpeker at de helst ønsker at eleven skal holde førerprøvenivå allerede ett år før han eller hun kjører opp.

- Da får vi et helt år med selvstendig kjøring sammen med ledsager, og det gir den overlæringen som skal til for at sjåføren er en tryggest mulig trafikant selv med ferskt førerkort.

Investering i liv og helse

- Foreldre eller andre ledsagere ved privat øvelseskjøring kan være viktige bidragsytere til at vi som samfunn når visjonen om null drepte eller skadde i trafikken. Vi ønsker oss at trafikksikkerhet blir et tema rundt middagsbordet i perioden med øvelseskjøring. Spør hvordan det gikk på kjøreskolen, hør etter hva dere kan øve på sammen. Og fortell om situasjoner du selv har vært ute for, slik at dere kan overføre erfaringer, oppfordrer Ronny Brattås Sjøvold. Han har inntrykk av at øvelseskjøring blir nedprioritert i hverdagen i mange travle familier og vil understreke at den undervisninga man kan få på kjøreskolen rett og slett ikke er nok. Du kan lære å kjøre bil, ja. Men skal du bli en tryggere bilfører trengs det hjelp hjemmefra - eller fra besteforeldre eller andre bekjente.

- Vi vet at de første årene etter oppkjøring er den mest ulykkesutsatte perioden. Det handler mye om mangel på erfaring. Å kjøre mye med ungdommene er en god investering i å få dem velberget gjennom de kritiske, ulykkesutsatte årene, fastslår Brattås Sjøvold.

Samler kilometer med mamma i passasjersetet

Marte Pettersen logger kilometer i en L-app. Nå som attenårsdagen nærmer seg, skulle hun ønske totalsummen på appen var atskillig større.

- Jeg var ikke så motivert for å begynne å kjøre bil da jeg fylte 16. Da begynte jeg å kjøre scooter, og dermed hadde jeg liksom det jeg trengte, forteller Marte. Mamma Tone tenker tilbake på infomøtet de var på hos Statens vegvesen. Da fikk de tips om å ta noen timer hos kjøreskole helt i begynnelsen.

- Vi diskuterte det der ganske mye. «Det er ingen som gjør det sånn!» sa Marte, og så ble det ikke slik. Men det var uansett et nyttig infomøte. Jeg fikk en aha-opplevelse av hvor viktig det er med mengdetrening, sier Tone.

Trenger tid og lyst

Marte har erfart det samme som mange andre ungdommer. Det er vanskelig å få mange nok timer bak rattet - selv om man vet at det er viktig.

- Det handler om tid, sier Marte.

- Prioritering, korrigerer Tone.

- I starten hadde jeg ikke lyst, rett og slett, innrømmer sjåføren in spe.

- Jeg fikk det til så dårlig og syntes

giringa var et mareritt.

Det var vanskelig å motivere seg til å sitte i bilen på søndagskveldene og streve med noe hun ikke mestret. Da fristet det mye mer å møte venner. Nå som hun er blitt en brukbar bilfører, går det bedre, men tid er et knapphetsgode i hjemmet på Byåsen.

- Vi burde egentlig ha lagt det inn i kalenderen, for det må planlegges litt å få plottet inn øvelseskjøring i en travel familiehverdag, sier Tone.

Marte er eldst av tre søsken, og Tone får sjansen til å gjøre ting om igjen.

«Niøving»

- Neste gang skal vi la 16-åringen starte med noen kjøretimer helt i starten, og så øve jevnt gjennom to år. En kjøreskolelærer er selvsagt bedre rustet til å lære bort, og et samarbeid mellom hjem og skole er nok lurt.

Selv om hun selv ikke ville starte med kjøretimer som 16-åring, vil Marte anbefale andre å gjøre det.

- Jeg ser i ettertid at det hadde vært lurt. Jeg fikk en helt annen forståelse av det kjøretøytekniske når kjøreskolelæreren forklarte det, sier hun, og synes at tipset om kjøretime med foreldre i baksetet høres lurt ut.

- Det ville ha hjulpet deg til å veilede meg godt, fastslår hun og kikker på Tone.

Men den erfaringen er det altså andre som får nytte av. Marte er i kjøreopplæringens trinn fire, og nå handler det bare om å samle kilometer og erfaring fra ulike situasjoner. Hun skulle gjerne sett at hun hadde kommet til dette nivået tidligere.

- For min del har det blitt litt «niøving» det siste halvåret. Jeg har inntrykk av at det er veldig vanlig og at det er få som egentlig får nødvendig mengdetrening, sier hun.

Interessert i bil og trafikk? Her kan du lese mer om temaet.

Nærmer seg: Marte Pettersen er 17 år og godt i gang med øvelseskjøring. Hun synes det er vanskelig å finne tid til å øve så mye som ekspertisen anbefaler. Foto: GURO KULSET MERÅKERÅS