- Campusprosjektet har høyeste prioritet, sier ordføreren.

I Adresseavisen onsdag varslet kommunaldirektør Einar Aassved Hansen at superbussprosjektet tar så store ressurser at andre store byutviklingsprosjekter må vente i tre til seks år. Hansen var bekymret for at kapasitetsmangel også ville ramme utviklingen av NTNUs campus.

Ordfører Rita Ottervik går sterkt i rette med kommunaldirektørens uttalelser.

- Dette var veldig uheldige signaler, som ikke formidler virkeligheten. Det er ikke ressursmangel i Trondheim kommune. Rådmannen har fått en klar marsjordre i denne saken. Vi har budsjett både til superbuss og campusprosjekt.

- Stoler du ikke på adminstrasjonens vurdering av kapasiteten og at det er vanskelig å rekruttere fagfolk?

- Jeg har ikke fått signal fra rådmannen om kapasitetsmangel. Det tar tid å få tak i folk, men da må vi overføre ressurser fra andre oppgaver. Campussaken har høyeste prioritet.

- Kan dette ha skapt usikkerhet i regjeringen og på Stortinget om kommunens evne og vilje når det gjelder campus?

- På ingen måte. Vi står ved garantien. Campusprosjektet skal uansett ikke lide. Vi skal håndtere det tempoet NTNU legger opp til, innenfor lovens rammer naturligvis. Vi klarer både superbuss og campus samtidig. Andre oppgaver kan imidlertid bli forsinket, i påvente av nyansettelser. Kommunen forventer at staten gjør et vedtak i vår om en samlet utbygging av campus for NTNU. Den største trusselen mot fremdriften i prosjektet er ikke kapasitet hos oss, men hvis det må gjøres nye beslutninger for hvert enkelt bygg, sier ordføreren.

Les også: Superbussprosjektet forsinker byutviklingsplaner i seks år fremover

Rita Ottervik

- Se til Ørland

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) er ikke mindre klar i sine uttalelser.

- Bestillingen til administrasjonen er krystallklar. Dette er ikke opp til kommunaldirektøren. Superbuss og campus henger sammen. Jeg mener dette også handler om ledelse. Administrasjonen får ta seg en tur til Ørland der man på rekordtid har løst mye tyngre oppgaver med regulering av den nye kampflybasen. Det har skjedd i en kommune med tungt jordvern, store kulturhistoriske verdier og hensyn til fuglelivet. Trondheim må venne seg til å gjøre prosessene raskere og bruke moderne samarbeidsmetoder.

Fylkesordføreren tror ikke utspillet om kapasitetsmangel vil skape usikkerhet rundt campusprosjektet.

- Nei. Trondheim kommune må levere. Det er fullt mulig. Ingenting tyder på at det ikke vil bli sørget for nok kapasitet. Det er få byer i Norge med så stor kompetanse som Trondheim for å få dette gjort, sier Tore O. Sandvik.

Les også: Vil bygge bybane gjennom NTNU

- En selvfølge å håndtere flere prosjekter

Trond Giske, leder i Stortingets utdanningskomité, bruker også utestemme i saken.

- Det er en selvfølge at administrasjonen i en stor by skal håndtere flere store prosjekter samtidig. Jeg har selv slåss for et samlet campus. Som trondheimspolitiker på Stortinget forutsetter jeg at rådmannen sørger for at NTNU får gjennomføre prosjektet uten forsinkelser. Det er administrasjonens jobb. Dette handler om gjennomføringskraft. Kapasitetsproblemer i den kommunale saksbehandlingen kan ikke få konsekvenser for store statlige bevilgninger.

- Tror du dette kan påvirke velviljen til campusprosjektet i regjeringen og på Stortinget?

- Det må ryddes opp i saken, men jeg er sikker på kommunen vil sørge for at det ikke vil være noen tvil om evnen og viljen til legge til rette for campusprosjektet.

Trond Giske (Ap)

En annen trønderpolitiker på Stortinget reagerer også kraftig på utspillet om kapasitetsmangel.

- Dette setter campusprosjektet i fare. Det er helt uakseptabelt og utilgivelig hvis planlegging av superbuss rammer campusutviklingen, sier Sivert Bjørnstad (Frp).

Som tidligere medlem i utdanningskomiteen på Stortinget har Bjørnstad fulgt campussaken nøye.

Les også: NTNU ønsker gode ideer for modell for campus

Sivert Bjørnstad (FrP)

- Kommunen har garantert

- Fylkeskommunen og Trondheim kommune har garantert for hurtig saksbehandling og velvilje for campus. Dette la regjeringen til grunn da den besluttet at det var riktig å samle campus i Trondheim. Hvis noe kommer i veien for det, er det ekstremt uheldig, sier Bjørnstad.

Han mener det nå er viktig at ordfører og fylkesordfører beroliger NTNU og Kunnskapsdepartementet.

- Vi kan ikke stoppe utviklingen av campus som skal gjøre Norges største universitet enda bedre. Trondheim kommune og fylkeskommunen har hatt sine feider med regjeringen før. Det er ikke lenge siden man ikke ville undertegne bymiljøavtalen. Hvis man begynner på den samme måten med campus, tror jeg ikke regjeringens velvilje vil vare. Jeg vet det finnes mange universiteter og høgskoler som ønsker disse pengene til sine prosjekter. Hvis kommunen ikke prioriterer campus aller øverst, tror jeg disse pengene fort kan havne andre steder, sier Sivert Bjørnstad.

Rådmann: - Campus prioriteres

Rådmann Morten Wolden slår fast at campus er prioritert.

- Kan du garantere at saksbehandlingskapasitet ikke vil forsinke campusprosjektet?

- Jeg pleier ikke å gi garantier, men saken er høyt prioritert.

- Superbussprosjektet er stort og krevende og vil berøre annen aktivitet. Men når det gjelder campus, er det en klart prioritert oppgave. Vi vil gjøre så godt vi kan. To personer er satt av på heltid for å jobbe med prosjektet. Jeg tror ikke NTNU skal være bekymret. Både superbuss og campus er topp prioritert, og må gjennomføres. De henger også delvis sammen.

Rådmann Morten Wolden

- To personer høres ikke mye ut for et så stort prosjekt?

- I perioder er det mange flere. De to som er dedikert nå, trekker veksler også på andre. Når det kommer til reguleringsplaner, vil dette naturligvis involvere langt flere enn to personer. NTNU har også selv folk engasjert. Superbussprosjektet er i en annen og langt mer aktiv fase med erverv, bygging og drift.

- Stoler du ikke på kommunaldirektørens vurdering om kapasitet?

- Vi har snakket sammen i dag og er enige om at vi har kapasitet til å prioritere campus, slik vi har lovet. Så er det bra at han synliggjør det som trengs av kapasitet, og det vil vi orientere politikerne om.

- Ordføreren mener bestillingen fra politikerne har vært klar. Har den ikke vært det?

- Den er klar. Men man har kanskje ikke hatt klar nok oppfatning av hvor krevende superbussprosjektet ville bli. Derfor må vi tilbake til politikerne med en sak om hvordan dette skal løses. Enkelte oppgaver vil bli skjøvet ut i tid.

- Har dere vært for dårlig til å si fra til politisk nivå om kapasitetsmangel?

- Vi har signalisert at vi har kapasitetsutfordringer, spesielt på byplan. Det ble formidlet i arbeidet med planstrategi i desember.

Nye finansieringsløsninger

- Det er selvsagt utfordrende når superbuss- og campusprosjektet skjer parallelt. Men vi har fått på plass finansieringsløsninger som gjør at dette ser langt mer lovende ut nå enn for bare noen få måneder siden, sier kommunaldirektør Einar Aassved Hansen. Han legger til at mye av planarbeidet med superbuss kan finansieres via miljøpakken. I tillegg har de fått tilskudd fra Fylkesmannen til å jobbe med campus.

- Noen andre byutviklingsprosjekter må nedprioriteres, men det er ikke konkludert med hvilke. Og det er ikke sånn at byutvikling settes på vent. Campus og superbuss er de viktigste byutviklingssakene vi har nå og det har kommet en del avklaringer den siste tiden som gjør at vi skal klare å håndtere dette, sier Aassved Hansen.

Rektor stoler på kommunen

- Vi har ikke fått noen signaler fra kommunen om kapasitetsproblemer, sier Gunnar Bovim, rektor ved NTNU.

Han tar utspillet om kapasitetsproblemer med en klype salt.

- Vi er i løpende kontakt med Trondheim kommune og forholder oss til informasjonen vi får. NTNU har ikke hørt noe om at kommunens saksbehandlingskapasitet skal være en begrensende faktor.

- Tror du utspillet kan påvirke regjeringens holdning til campussaken?

- Det er jeg ikke redd for. Vi er trygge på at vi fortsetter det gode samarbeidet med kommunen, i det tempoet som prosjektet trenger. Vi har også en god dialog med vår eier, Kunnskapsdepartementet.

- Det er lagt opp til byggestart i 2020 og ferdigstillelse i 2025, blir det forsinket?

- Vi er i rute, men kan ikke sette to streker under svaret. Det vil avhenge av vår planleggingsevne og statens finansiering. Arbeidet med fremdrift skjer i forståelse med departementet. Jeg kan ikke forestille meg at kommunens saksbehandling vil forsinke prosjektet, sier Gunnar Bovim.

Debatt: Omstridt flytting av superbussholdeplass på Byåsen