En av de aller viktigste målsettingene med superbussen, selve ryggraden i den nye rutestrukturen, er best mulig framkommelighet. For å sikre at superbussen kommer hurtigst mulig fram, har politikerne bestemt at elbiler og taxier skal ut av kollektivfeltene.

Vedtak i juni i fjor

Vedtaket om at «Kollektivfeltene i Kollektivbuen skal forbeholdes buss i rute» ble fattet i både bystyret og i fylkestinget i Sør-Trøndelag i juni i fjor, under behandlingen av «Kollektivplanlegging fremtidig rutestruktur 2019-2029», men vedtaket har fått svært lite oppmerksomhet.

I vedtaket sluttet bystyret seg til «grunnprinsippene for oppgradering av superbusstraséer med ny holdeplasstruktur for Kollektivbuen.»

- Politikerne skal i mars ta stilling til en plan for holdeplasstilpasning til superbussene. Det blir opp til politikerne om man under behandlingen av den saken vil gjøre endringer ut fra det som allerede er vedtatt om bruk av kollektivfeltet, sier leder Henning Lervåg i Miljøpakken.

Superbussprosjektet skriver i et notat som ble behandlet i kontaktutvalget for Miljøpakken 3. februar, at «spesielt innenfor Kollektivbuen blir det viktig å sikre framkommeligheten for bussene med kollektivfelt der det er behov. Behovene henger i stor grad sammen med hvilke biltrafikkmengder som for øvrig vil gå i disse gatene.»

Med henvisning til svært stor trafikk av busser og andre kjøretøyer i Prinsens gate/ Elgeseter bru i morgenrushet, skriver Superbussprosjektet at andre kjøretøy enn busser i kollektivfeltene i Kollektivtbuen vil gi« en meget dårlig avvikling og framkommelighet for superbussene».

TrønderTaxi kjører 1300 skolebarn hver dag

Trønder-Taxi, den suverent største aktøren i drosjemarkedet i Trondheim, reagerer kraftig på vedtaket om at kollektivfeltene skal forbeholdes busser.

Administrerende direktør Hege Elizabeth Dahle, Trønder-Taxi.

- Med tanke på at drosjenæringen alltid har vært definert som en del av kollektivtrafikken, er dette et trist vedtak, sier administrerende direktør Hege Dahle i TrønderTaxi.

Hun tviler på at politikerne er klar over følgene av å utestenge taxiene fra kollektivfeltene.

- Jeg savner en tenkning hos politikerne om hvilke konsekvenser dette får for taxinæringen. 40 prosent av våre oppdrag i rushtiden er skolekjøring på kontrakt med AtB. Vi kjører 1200–1300 skolebarn hver dag. Når taxiene ikke lenger får bruke kollektivfeltet, betyr det at kjøretiden blir lenger. For å rekke skolen, må derfor taxiene møte opp for å hente barna en god del tidligere enn i dag. Det kan ikke utelukkes at enkelte foreldre vil syns tilbudet da blir så dårlig at de vil vurdere å kjøre barna selv, sier Dahle, som sier endringen fra 2019 «vil betyr milliontap for TrønderTaxi.»

- Å bli utestengt fra kollektivfeltet fratar oss fordelen med rask transport, og gjør oss mindre effektive. Når taxiene bruker lengre tid per tur, blir det færre turer totalt og dårligere inntjening. Også for kundene betyr dette er dårligere tilbud. For å veie opp for ulempene må vi kanskje øke regningen til det offentlige for skolekjøringen, sier Dahle.

Dahle bekrefter at selskapet aldri er blitt spurt om hva de synes om at kollektivfeltet blir forbeholdt busser. – Vi er ikke blitt bedt om synspunkter på endringen. Det er heller ingen som har spurt oss om konsekvensene for taxikjøringen, sier Dahle.

- Norges mest elbilfiendtlige kommune

Trøndelag Elbilforening raser mot vedtaket om å kaste elbilene ut av kollektivfeltene.

Ståle Langolf, leder i Trøndelag Elbilforening.

- Trondheim er i ferd med å bli Norges mest elbilfiendtlige kommune. Ved å nekte elbilene å kjøre i kollektivfeltene, sidestiller Trondheim kommune nullutslippsbiler med forurensende biler, sier en opprørt Ståle Langolf, leder i Trøndelag Elbilforening.

- Politikerne må bli bevisst på at selv små lokale endringer i elbilpolitikken kan gi store utslag. Vi advarte Trondheim kommune mot å innføre parkeringsavgift. De lyttet ikke. Nå ser vi resultatet; en kraftig nedgang i elbilsalget i regionen. I Sør-Trøndelag har elbilsalget gått ned med 23 prosent hittil i år, mest i landet, sier Langolf.

LES OGSÅ (Lederartikkel): Ottervik må gi svar om superbuss

Han mener Trondheim kommune, med å trekke tilbake attraktive elbilfordeler, beveger seg i feil retning i klimakampen.

- Elbilforeningen er positiv til kollektivtrafikk, men innføring av superbusser må ikke gå på bekostning av gode løsninger som kutter utslipp. Kjøring i kollektivfeltet er fortsatt en av de viktigste fordelene som påvirker folk til å velge elbil foran forurensende biler. Elbilvedtakene kommunen fatter, bidrar verken til den nasjonale utslippsreduksjonen eller til å nå lokale klimamål.

Kommunen må derfor finne en måte for buss og elbil til å kunne fungere sammen i kollektivfeltet. Dersom kollektivfeltet blir fullt, bør man vurdere samkjøring også i Trondheim kommune. Det har vært en stor suksess i Oslo-regionen. Vi forventer at kommunen endrer kurs, sier Langolf.

Hva er viktigst for deg? Jeg kan sitte Bussen er i rute Høy standard på holdeplassen/busskuret Hyppige avganger Slipper å bytte buss for å komme frem Kort stans for hvert busstopp Hurtig av/på-stigning Plass til flest mulig passasjerer pr buss Komme hurtig frem Tar ikke buss Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Hva er viktigst for deg? Jeg kan sitte 7% Bussen er i rute 25% Høy standard på holdeplassen/busskuret 1% Hyppige avganger 26% Slipper å bytte buss for å komme frem 18% Kort stans for hvert busstopp 0% Hurtig av/på-stigning 0% Plass til flest mulig passasjerer pr buss 1% Komme hurtig frem 8% Tar ikke buss 15% Du har allerede stemt 18269 stemmer