Måltider som uteble, manglende dusjing, dårlig alarmsystem og travle ansatte: Dette er opplevelser Liv Sveen noterte i sin dagbok og delte med Adresseavisens lesere fredag.

- Det er trist når det svikter slik det beskrives her, sier fungerende ordfører Hilde Opoku (MDG).

Denne konkrete saken blir tema i formannskapet på tirsdag, og Opoku ser frem til å få flere detaljer da.Adresseavisen har skrevet mange kritiske saker fra Søbstad i det siste. En krass tilsynsrapport konkluderte med at beboere følte seg utrygge i helsehuset, mens helsehuset i fjor fikk kritikk fordi ansatte be varslet om nedbemanning per sms.

- Omstillingen som er i gang på Søbstad er positiv. Det har kommet en ny leder, mye bra skjer og vi har grunn til å tro at det går i riktig retning, sier Opoku.

Les bakgrunn: Ble sittende med en kopp kaffe, to knekkebrød og en flaske urin til kveldsmaten

Hilde Opoku er glad for at Sveen sier fra, men sier samtidig at mye bra skjer på Søbstad og at det er grunn til å tro at det går i riktig retning.

Brukere mer fornøyde

Hvert tredje år undersøkes brukeropplevelsen ved alle byens 27 helse- og velferdssentre. Om få uker kommer resultatene fra 2016-undersøkelsen. I den siste undersøkelsen, fra 2013, hadde kommunen fremgang i tilfredshet på de aller fleste områdene sammenlignet med 2010.

- Vi har målt dette i mer enn ti år, og tendensen er at det blir bedre for hvert år, sier kommunaldirektør Helge Garåsen.

I 2013 var brukere og pårørende godt fornøyd med ansattes høflighet, respekt for brukerne og at de tar hensyn til brukernes ønsker og behov. De var mindre fornøyde med tilbudet om å få komme ut i frisk luft minimum en gang per uke og å delta i sosiale og kulturelle aktiviteter. Områder som burde forbedres, var blant annet: Flere aktiviteter, flere ansatte med bedre tid, bedre renhold og flere og mer varierte måltider. På det overordnede spørsmålet om hvor fornøyde brukerne er med tilbudet, får de en score på 5,1 av 6 mulige poeng. Svarprosenten blant brukerne var på 64 prosent.

Helge Garåsen

Ap beklager saken

Sissel Trønsdal (Ap) vil gjerne beklage saken til Liv Sveen.

- Det er hårreisende og fullstendig uakseptabelt, sier hun.

- Vi hadde et inntrykk av at ting var i ferd med å bli bedre på Søbstad, men nå fikk vi denne saken. Vi har lagt inn i vårt budsjett å styrke grunnbemanningen, og derfor synes vi det er særlig trist å se dette. Det kan godt hende at de har et forsvarlig antall ansatte, slik enhetslederen beskriver det. Men det er helt tydelig et stort press på de ansatte, sier Trønsdal.

Kommunalråd Sissel Trønsdal (Ap).

- Hvordan vil du beskrive eldreomsorgen i Trondheim?

- Eldreomsorgen i Trondheim er jevnt over god, men situasjoner som den vi nå ser på Søbstad viser at vi også har utfordringer å ta tak i. Heldigvis viser bruker – og ansatte undersøkelser stadig større grad av fornøydhet, men vi skal aldri slå oss til ro med det så lenge vi har noen som opplever det som Liv Sveen opplevde, sier Trønsdal.

Slik beskriver Opoku eldreomsorgen:

- Stort sett står det bra til, og det kan jeg si både som innbygger, politiker og over tid også pårørende, sier Opoku.

Høyre: Ap toer sine hender

Mari Holm Lønseth (stående bak)

Mari Holm Lønseth (H) er fraksjonsleder for Høyre i helse- og velferdskomiteen.

- Det er forferdelig å høre når folk ikke føler seg ivaretatt av oss i en så sårbar fase, sier Lønseth, som nå har stilt spørsmål til rådmannen for å få fakta på bordet.

- Dette er ikke en enkeltsak, men føyer seg inn i rekken av saker og viser at ledelsen i Trondheim kommune ikke tar ansvaret de har, sier Lønseth.

- Arbeiderpartiet kan ikke sitte og toe sine hender og skylder på rådmannen, sier hun.

- Det er tatt noen grep?

- Det er veldig bra at man har begynt å satse mer på ledelse etter 14 år som man har gjort ting som ikke fungerer. Jeg vil gi en stor honnør til enhetsledere og de som står på hver dag, men Trondheim kommune må fortsette å jobbe med ledelsen, sier Høyre-politikeren.

Les også: Syke – fordi vi fortjener det?