- Hva holder de på med der oppe?, spør Høyersten, direktør ved kunstmuseet i Aarhus når vi forteller om besøkstallene ved Trondheim Kunstmuseum som var 21 000 i 2016.

Adresseavisen skrev mandag at Trondheim Kunstmuseum har lavere besøkstall enn kunstmuseer i andre norske byer. I Aarhus i Danmark derimot, er kunstmuseet byens store stolthet og trekkplaster.

Ikke fått med deg saken om Trondheim Kunstmuseum? Les mer her!

Skandinavias best besøkte

Direktøren for det hele, er en bergenser med svarte klær, halvlangt hår og smykker med dødninghoder.

- Mange trodde ikke direktøren for Aros, selve edelstenen i byen, kunne se sånn ut, minnes Høyersten og sikter til da han ble ansatt for tre år siden. «Hvorfor kaller de deg direktøren, er det et kallenavn?», spurte taxisjåføren da jeg første gang ble hentet i drosje på museet.

Høyersten har tidligere vært direktør ved kunstmuseet i Kristiansand og Bergen, og har nå ansvaret for Skandinavias best besøkte kunstmuseum. I fjor hadde Aros 835 000 besøkende, i en by og omland med 320 000 innbyggere. Selve bygget, hvor det permanente kunstverket «Your Rainbow Panorama» av den dansk-islandske kunstneren Olafur Eliasson svever på taket, er også iøyenfallende

Men Høyersten mener et spektakulært bygg langt ifra er avgjørende for besøket.

«Uglesette» utstillinger

- Uten innhold er vi null verdt. Min forgjenger gjorde en fabelaktig jobb fordi han begynte arbeidet med å nå ut til et større publikum ved å lage mer tilgjengelige utstillinger, utstillinger som i kunstfeltet var litt uglesett.

Høyersten har også fjernet ansatte. De som nå jobber ved museet – alt fra butikkansatte til sikkerhetsvakter – er alle ansatt i Aros. Med bergensk beskjedenhet meldte Høyersten tidlig fra om ambisjonene han hadde for museet.

- Vi har endret kulturen og strukturen internt, og vi driver både restauranten, kafeen, museumsbutikken i tillegg til selve museumsdriften.

- Selvopptatte kunstmuseer

Mange kunstmuseer prøver å fremstå som eksklusive gjennom å ekskludere folk, hevder direktøren.

- Altfor mange kunstinstitusjoner har utviklet et språk som ikke gir mening. De er selvopptatte. De prøver ikke å overbevise utenforstående om hvorfor de er viktige.

Noe av det første nordmannen gjorde var å rydde opp i måten man tenkte på, samt skape en forretningsplan.

- Alt dette pratet om å være internasjonale. Men hva betyr det å være internasjonal? Betyr det at du skal invitere kunstnere utenfra? Men du blir ikke internasjonal før andre vil være som deg. Vår suksess avhenger av hvordan vi blir oppfattet i det samfunnet vi er en del av.

Han peker på at museet tidligere var opptatt av å ha én stor utstilling som skulle «redde» besøkstallet i havn.

- Men det er jo helt feil strategi. Vi må sørge for at hele ARoS er produktet, at vi er en destinasjon. Folk vil være her fordi andre er her.

Billettinntjening

I vinterferien var det hele 63 000 som besøkte museet, og når Adresseavisen besøker museet uken etter myldrer det av liv allerede klokken 11 om formiddagen. Noen beundrer Joana Vasconcelos kolossale fabeldyr hvis fangarmer griper alle etasjer. Ungdommer knipser selfies foran Ron Muecks enorme skulptur av en gutt, «Boy». Den fargerike utstillingen «Human Nature», som presenterer 200 verker fra museets samling, er et trekkplaster.

- Det er en dårlig unnskyldning å si at popularitet ikke er det samme som kvalitet. Skal vi tjene penger må vi bli populære, men det betyr ikke at vi må gi slipp på integritet og relevans. Lager vi en Monet-utstilling spør vi oss selv: Hva skal dette bety for folk og på hvilken måte skal vi tiltrekke oss nye grupper?, illustrerer Høyersten.

70 prosent av budsjettet til Aros er egeninntjening i form av billettinntekter, samt salg i restaurant/kafé og butikk. Resten av pengene kommer fra kommune og stat. Cirka 10 prosent av egeninntjeningen er penger fra sponsorer.

Blånektet

Høyersten er krystallklar når det gjelder sammenslåing av museer under et selskap slik det er gjort i Stavanger og Trondheim.

- En felles administrasjon for museene er et kjempeproblem. De ville gjøre det samme i Kristiansand, men jeg blånektet! Museet må kunne være tydelig i kraft av seg selv når en merkevare skal bygges.

- Egoistisk

Han er sterkt kritisk til at direktøren ved Trondheim Kunstmuseum, Johann Börjesson, ikke bor i Trondheim, men pendler til Stockholm.

- At direktøren ikke bor i Trondheim, er helt håpløst. Hvis man ikke klarer å bo i den byen man er leder i, så skal man heller ikke ha den jobben. Du må bo i byen og være en del av mentaliteten. Generelt så blir jeg dypt provosert når du har ledere som ikke gidder å tenke publikum, ikke gidder å tenke mediestrategi og som gjør seg selv usynlig. Det er totalt egoistisk. Da handler det mer om egen karriere, om å bygge en flott CV.

Pendler til Trondheim

Museumsdirektør Johan Börjesson mener det er uproblematisk at han pendler mellom Trondheim og Stockholm hvor han har kone og barn.

- Jeg er i Trondheim vanligvis fra mandag til fredag, og noen ganger i helgen i forbindelse med åpningsutstilling, sier Börjesson som presiserer at akkurat denne uken drar han hjem til Stockholm torsdag på grunn av dyre flybillettpriser i forbindelse med påske.

Han peker på at han jobber på åremål, mens hans kone har lederjobb i Stockholm og at det derfor var naturlig at han valgte pendlertilværelsen.

- Er det ikke vanskelig å bli en del av den trønderske mentaliteten når hjemmet ditt er et annet sted?

- Nei. Kunstmuseet har en stor fagstab som alle bor i Trondheim. Det er dessuten en styrke rent kunstfaglig at jeg også har en kobling til kunstlivet i Stockholm.

- Høyersten kaster grus

- Erlend Høyersten mener for mange museumsdirektører er mer opptatt av å bygge sin egen CV enn av publikum?

- Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg ønsker å bygge opp museets CV, at vi skal lage gode utstillinger og utvikle samlingen. Jeg er ikke i tvil om at Høyersten gjør en flott jobb for Aros og lar meg ikke provoseres av at han sitter i Danmark og kaster grus over gjerdet.

Direktør Suzette Paasche for i Museene i Sør-Trøndelag (Mist) mener Høyersten skyter skivebom når han trekker fram direktørens pendling som et problem.

- Det finnes ingen sammenheng mellom bostedsadresse og jobbprestasjon. Hvis vi bare skulle ansette personer som er villig til å rykke opp hele familier fra hjemstedet, ville søkergrunnlaget bli ganske tynt.

Styreleder Rasmus Brodtkorb i Mist mener ansettelsen av Börjesson var særdeles god, men skulle gjerne sett at han bodde i Trondheim.

- Burde det ikke være en forutsetning når man skal drifte et museum ii Trondheim?

- Börjesson var en såpass sterk kandidat at vi valgte å se bort fra dette.

- Må bo i Trondheim

Trøndelag Teater skal i løpet av våren ansette ny teatersjef etter Kristian Seltun som slutter neste år.

- Det er en forutsetning at teatersjefen bor eller bosetter seg i Trondheim, sier Terje Roll Danielsen som er styreleder ved teateret. Og legger til:

- Betydningen av å være en del av miljøet her og den trønderske kulturen er helt vesentlig.

Direktør Erlend Høyersten ved Aros har krystallklare meninger om hvordan et kunstmuseum skal drives. - Mange kunstinstitusjoner er for selvopptatte. Foto: Christine Schefte
Egen attraksjon: Over museumstaket på Aros «svever» det permanente kunstverket «Your Rainbow Panorama» av den dansk-islandske kunstneren Olafur Eliasson. Her kan folk spasere og nyte panorama over Aarhus. Foto: Christine Schefte
Blikkfang: Joana Vasconcelos enorme skulptur «Valkyrie Rán» kan ses fra alle etasjene i Aros. Foto: Christine Schefte
Fargerik: Den fargerike utstillingen «Human Nature», som presenterer 200 verker fra museets samling, er et trekkplaster. Foto: Christine Schefte
Ripe i lakken: «Low Key» (2016) av Dolk er en Lamborghini hvor publikum inntil nylig kunne ripe inn sin signatur i lakken. Foto: Christine Schefte
Kunstmuseet Aros er regnet som selve fyrtårnet i Aarhus. Foto: Christine Schefte
Tidligere i år viste en av utstillingene verker av den danske kunstneren J. F. Willumsen. Foto: Christine Schefte
Direktør Johan Börjesson ved Trondheim kunstmuseum mener det ikke er et stort problem at han ukependler mellom Trondheim og Stockholm. Foto: Christine Schefte