Det er bomstasjonene i Hommelvik og ved Leistad i Malvik det er snakk om. Malvik-ordfører Ingrid Aune (Ap) legger ikke skjul på at hun ser dette som en stor gladnyhet.

LES KOMMENTAREN: Det er du din fossilgjøk som må betale

- Det er noe vi har jobbet med i en årrekke. For oss i Malvik betyr dette mye, sier Aune.

Borte i proposisjonen

De to aktuelle bomstasjonene er fjernet i det statlige veiselskapet, Nye Veiers, forslag til proposisjon for ny E6 gjennom Malvik. Aune mener det skyldes at de har lyttet til Malvik kommune.

- Nye Veier har hele tiden holdt fast på at det bare unntaksvis bør være såkalte sideveisbommer, mot andre veier. Vi har vist til at det er det det er snakk om, og at dette er unødvendige bommer, sier Aune.

Hun viser til at proposisjonen som nå legges frem er i tråd med Malvik kommunes forslag i saken. Malvik kommune vil behandle saken så snart som mulig, slik det statelige veiselskapet Nye Veier har anmodet dem om.

- Stortinget behandler saken i juni. Det betyr at bomstasjonene er borte fra 2023, om ikke Stortinget gjør noe spesielt.

Har betalt mye

Aune forteller at hun selv har reist til veiselskapet Nye Veiers hovedkontor i Kristiansand for å ta opp saken. I tillegg har hun vært på befaring sammen med representanter for selskapet, og deltatt i møter i Stjørdal og Trondheim med selskapet, der hun har tatt opp saken.

Bomstasjonen på Leistad ble opprettet for å hindre trafikk «trafikklekkasje» til og fra E6 til Trondheim via Elvdalen og fylkesvei 950 via Vikhammer og Hundhammeren. Argumentet er imidlertid ikke lenger gyldig, ifølge Aune, siden Trondheim kommune har etablert bomstasjon på Være

- Det betyr at lokaltrafikk i Malvik kan flyte fritt uten at man må betale bompenger. Folk i Malvik har betalt mye mer enn det de har fått igjen her. Dette er snakk om en Europavei, da blir det helt feil at det skal være slik, sier Aune.

Ber Vegvesenet lytte

Malvik er imidlertid ikke helt i mål med saken. Ordføreren håper nå at Statens vegvesen også vil se på saken. Det kan nemlig føre til at bommene fjernes allerede i sommer, altså seks år tidligere enn i 2023.

Det er nemlig Statens vegvesen som administrerer dagens bompengesystem, mens veiselskapet står for proposisjonen som skal finansiere videre utbygging av E6 i fremtiden.

Mens Nye Veier har vært positive har Statens vegvesen så langt vært negative til Malvik kommune og ordførerens innspill.

- Jeg håper at Statens Vegvesen har merket seg at Nye Veier har lyttet til lokale innspill fra Malvik kommune i denne saken, sier Ingrid Aune.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter