I sommer har det vært utført arbeid på Elgeseter bro, med endret kjøremønster i sommermånedene som følge av det. Disse endringene og avisens skriverier om dem blir fint lite sammenlignet med den nærmest revolusjonerende omleggingen av trafikk i bybildet som skjedde høsten 1970.

Adresseavisen brukte nesten en hel side i fullformat på å fortelle leserne hva som var i ferd med å skje, 19.oktober 1970. I tillegg til tegning, flere bilder og mange ord, påkalte avisen lesernes oppmerksomhet med nærmest pekefingeraktig alvor: «Vi vil anbefale interesserte – og det bør i dette tilfelle være alle som på en eller annen måte en eller annen gang trafikkerer disse strøkene! – å samholde teksten nedenfor med overstående skisse».

Den gang hadde leserne altså værsågod å følge med i saken. Så var det også store endringer på gang, med til hensikt å skape en «smidigst mulig, og mest mulig trygg trafikkavvikling i hovedåren fra syd med tilstøtende sidegater».

En av nyordningene var forbud mot å stoppe i bil i Prinsens gate i rushtiden mellom 15 og 17, og innføring av permanent forbud mot parkering i gaten. Det ble også innført forbud mot stopp i begge kjøreretninger over Elgeseter bro.

Bildet illustrerer en manøvrering som inntil da hadde vært lovlig, men fra høsten 1970 ville bli forbudt, nemlig å svinge opp Klostergata fra Elgeseter gate ved Studentersamfundet. I bildeteksten ble det understreket at den hvite bilen på bildet strengt tatt ikke gjorde noe som var forbudt, men noe som plutselig ville bli det, når det nye lyssignalsystemet kom i drift.

Reporteren, med den i dette tilfelle svært kledelige signaturen Mr. Clutch, formante sine lesere til tålmodighet med den radikale omleggingen. «En del av det som gjennomføres vil sikkert virke nytt og uvant for en rekke lokale trafikanter. I det hele tatt kan man vel si at den trafikkomlegging som nå foretas er noe av det mest radikale som er gjort på dette området i én omgang i Trondheim, og det betyr i grunnen at byen har vokst ut av sine barneklær når det gjelder trafikk».

Reporteren viste forståelse for at det er vanskelig å endre innarbeidede kjørevaner, særlig på strekninger «til og fra arbeidsstedet». Det største problemet mente han ville bli det på bildet illustrerte påbud med høyresving og forbud mot venstresving i krysset Klostergata/Elgeseter gate. Derfor oppfordret han trafikantene til «å bruke øynene, venne seg til skikkelig feltkjøring og selvsagt respektere alle skilt». Det er en oppfordring vi kan slutte oss til i dag også, når byen har nådd konfirmasjonsdressen og vel så det når det gjelder trafikk.

Foto: Adresseavisens arkiv
I 1970 opplyste ikke avisen at illustrasjonen av nye kjøremønster i Trondheim var satt sammen av to bilder. Det gjør vi nå. Foto: Adresseavisens arkiv