Tause Ketil: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ville ikke røpe noe om statsbudsjettet da han møtte Merethe Storødegård og de andre i Vegforum Trøndelag. Foto: Kjell A.Olsen

Enten har ikke Ketil Solvik-Olsen (Frp) noe å komme med til vei-sultne trøndere, når statsbudsjettet legges frem neste onsdag. Eller så har statsministeren pisket sine statsråder til å holde kjeft. Hvis det er det siste, er det litt kjedelig, men mest av alt prisverdig. Den forrige regjeringen satte budsjettlekkasjer i system og skviset heder og ære ut av hver lille fille-million. Men det må ha vært vondt for vei-statsråden.

Foran ham i går satt noen av Trøndelags mest asfalthungrige. Ord som kurvatur, planfrie kryss, midtdelere og fire felt er musikk i ørene til medlemmene i Vegforum Trøndelag. Han kunne ikke fått et bedre publikum for en lekkasje om store penger til E6 sør for Trondheim. Hvis derimot statsbudsjettet i neste uke avslører at det ikke kommer statlige penger til E6 sør, eller det blir skuffende lite, har ikke bare bilistene et problem, men også statsråden.

Det er ingen det siste året som har pisket opp stemningen og skapt større forventninger om smartere veibygging og mer penger til veier enn Ketil Solvik-Olsen. Heiagjengen for mer vei teller ikke bare bilister, næringslivet og de blå, men også politikere på de rødgrønnes banehalvdel. Hvis statsråden neste onsdag ikke leverer, blir ikke dommen nådig.

Så sterkt er suget etter statlige penger til veibygging, at ordførerne gjerne gir fra seg det mest dyrebare de har, bare staten blar opp. Det kommunale selvstyret er nærmest hellig. Derfor sier det mye om behovet for fersk asfalt når Levanger-ordfører Robert Svarva (Ap) ber statsråden om han kan være så snill å gå inn med statlig regulering for å få fortgang i planleggingen av ny E6 gjennom Innherred.

Slikt kan en lokalpolitiker mene i sitt i dypt fortvilte og stille sinn. Å si det høyt er uhørt. Men vei-sulten har lært en E6-ordfører å trygle.