Modning, forsoning og forandring står sentralt på Askil Holms nye album «Midt i starten av livet».

På forrige plate, «Ei ny tid» (2012), svitsjet han fra engelske tekster til kav trøndersk og tok samtidig et oppgjør med seg selv og hans første tiår i platebransjen. Nå handler det om det nye livet. Etter mange år i Oslo flyttet Holm, kona og deres fire år gamle datter til Kristiansand i fjor. Byen har lenge vært viktig for namsosingen. Det var der han «vant» bransjetreffet Bylarm i 2002 og han spilt på Quartfestivalen flere ganger.

– Å flytte er det viktigste valget jeg har gjort. Kona er derfra og har hele familien sin der, og jeg har vært mye på Sørlandet opp gjennom årene. Som skilsmissebarn har det vært mye opp og ned. Det føles rett å gjøre et valg for familien og skape trygge rammer som vi kan bygge på. Samtidig er det jo en frykt for å miste det en har skapt, sier Holm som er enebarn.

Takker Tysland

Foreldrene skilte lag da han var 15. Sammen med komiker og tekstforfatter Jon Niklas Rønning har han skrevet låter om hverdagsromantikk, takknemlighet for det man har og om å bryte med gamle mønstre og nye begynnelser.

– Han er fra en kjernefamilie mens jeg er enebarn fra et hjem med skilte foreldre. Det er en fin kontrast når en skriver låter. Men det å være enebarn har nok også gjort meg veldig egenrådig på godt og vondt. Det store uttrykksbehovet mitt ble forsterket av skilsmissen, og det har nok hengt ved meg gjennom årene.

Med stabilt familieliv og hus på Grim i Kristiansand har brikkene falt på plass. Låtskriving, familie og venner er de viktigste ingrediensene i livet nå.

– Det er enklere å være fornøyd, og ikke hele tida stille spørsmål ved seg selv og hva andre folk synes. Jeg tør å si at dette står jeg for, sier Holm, som setter ekstra stor pris på vennskapet med artistkollega og bysbarn Terje Tysland og kona Unni Slettås.

– De er i foreldregenerasjonen, samtidig som at Terje er artist og har det samme uttrykksbehovet som meg. Han har vært gjennom mye selv, både som far og musiker, og vet hvor komplekst det livet er. For meg har det vært veldig nyttig, også i forhold til mine egne foreldre. Jeg skjønner mer av hvorfor det ble som det ble, og har forsonet meg med det. Det har vært en måte å rydde opp og komme videre på som jeg føler har styrket både selvtilliten min og det jeg gjør til daglig. Terje har vært en viktig inspirasjonskilde og det er utrolig bra å se hvordan han har kommet tilbake for fullt. Han er en bauta i trønderrocken, mener Holm.

Roser Marlin

– Musikken har alltid vært mitt gode tilfluktsrom, men jeg har også hatt perioder der det har vært mye negativt. Har en det ikke bra finner en måter å kompensere det på. Kanskje sprang det ut av det som skjedde da jeg var 15, sier Holm.

– Det er aldri lurt å reise fra problemene. Det er viktig å ta dem der og da. Når ting har røynet på og sett vanskelig ut har det alltid handlet om å komme tilbake til musikken. Det har vært en påminnelse om at nå må jeg begynne på neste plate., sier artisten som er glad for de faste rammene familielivet gir.

– Mange frykter at de mister noe når det blir mer struktur på livet. For min del føler jeg at det flyter bedre. Jeg har en familie, økonomi og en fortid jeg må forholde meg til og det er mange ting som kan gå galt. Det nye livet har gjort meg sterkere, sier Holm som også roser Lene Marlins kronikk om selvmordstanker og psykisk helse.

– Det er viktig at profilerte folk rekker opp hånda og sier «varsko her».

Holm møtte Holm

Det nye albumet har han produsert sammen med Halden-produsent og multiinstrumentalist Freddy Holm, som også fast gitarist i Henning Kvitnes' band.

– Musikkmiljøet i Halden ligner litt på Namsos, det er et vennlig og inkluderende miljø og jeg har lenge hatt en tanke om å gjøre en plate der, sier Holm.

– Jeg har jobbet mye sammen med band tidligere. Men nå var målet å lage en soloplate og strippe det ned, med oss to sammen i studio, forteller Holm som klekket ut ideer på lange bilturer over svenskegrensa med høy musikk på stereoen.

– Freddy er veldig inspirert av det som kommer fra Texas og Nashville. Han introduserte meg blant annet til Luke Elliot og Dawes, som er amerikansk folkrock jeg ikke hadde hørt om før. Jeg spilte det jeg likte av norske artister, og jeg likte det han hadde gjort med Kvitnes veldig godt. Han utfordret meg også på alt fra låtskriving, gitarteknikk og utvidet mitt musikalske spekter.

Holm snakker allerede om mer samarbeid med sin nye «bror». Freddy Holm har planer om å leie et hus i Nashville og drømmen er å gjøre et nytt album sammen der. I november drar dessuten duoen ut på en klubbturné som bringer dem til Namsos (15. november), Steinkjer (16. november) og Familien i Trondheim (19. november). Til sommeren blir det festivaler med fullt band.

–Musikken vil aldri dø

Knut Schreiner og andre kloke musikkhoder har spådd albumformatets død. Holm er ikke klar for å gravlegge det klassiske formatet, selv om han fullstendig klar over utfordringene i dagens bransje. Debutalbumet «Daydream Receiver» solgte 10 000 eksemplarer, mens albumsamarbeidet «Hallelujah Live» med Espen Lind, Kurt Nilsen og Alejandro Fuentes fra 2006 ble solgt i 300 000 eksemplarer, ifølge plateselskapet. Nå trykker Holm 1000 cd-er og 250 vinylalbum av sitt siste album, vel vitende om at det er på de digitale flatene folk flest konsumerer musikken.

–For meg er albumet viktig for å samle en periode i livet jeg har levd, jeg er en albumartist. Det er som når en forfatter skriver en bok som er en lukket enhet. Popbransjen vil alltid ha singler, men albumet vil leve videre selv om verken tida eller økonomien i musikkbransjen skulle tilsi det, sier Holm som roser den norske strømmetjenesten Wimp for å vektlegge albumet.

–Det er viktig å lære opp de som er unge til å lytte til hele album, akkurat som man leser en bok fra start til slutt. Når jeg har låtskriverkurs bruker jeg å si at det viktigste er at låten de har er en av flere låter, sier Holm som også vil utforske digitale plattformer enda mer.

–Det Ida Jenshus gjorde med den lange singelen hun slapp digitalt i sommer er spennende, det er mange muligheter der.

–Bransjen må komme seg ut av depresjonen, en kan bare se fremover. Og musikken vil aldri dø selv om formatene forandrer seg, fastslår han.

Trønderlag på Sørlandet

I 2006 gjorde Holm massiv kommersiell suksess sammen med Espen Lind, Kurt Nilsen og Alejandro Fuentes. De gikk hver til sitt etter jubelåret, men nå holder Holm holder døra åpen for en ny runde. Da artist og bransjemann Lage Fosheim gikk bort i fjor ønsket familien at kvartetten skulle fremføre Leonard Cohens «Hallelujah».

–Vi hadde en fin prat da, vi takket for sist og ble enige om at skjer det noe så skjer det noe. Det vil glede meg hvis det gjør det, sier han.

Holm trives på Sørlandet, han mener det sørlandske lynnet har flere likheter med det trønderske.

–Tempoet er det samme, humrer han, som samtidig er han glad for treffene i «Trønderlaget»

–Vi er en 10–12 trøndere som møttes noen ganger for å prate ut over sodd, soddakevitt, ingefærøl og skjenning. Det er veldig trivelig for en trønder i eksil, sier Holm.

En trønder-ting som ikke er like trivelig er tilstanden til Rock City i hjembyen Namsos

–Jeg har tenkt veldig mye på det, og jeg vil si noe om det snart. Men det har jeg lyst til å komme tilbake til, sier 34-åringen.