Markaplassen på Vikåsen, en bydel øst for Trondheim sentrum, en ganske alminnelig onsdag morgen i slutten av november. Klokken er 7.30, og folk er å vei til jobb og skole. Alt er normalt, bortsett fra én ting som er en smule besynderlig: Utenfor kjøkkenvinduet til Grete Hovin og Jan-Gunnar Heglund kjører den ene grønne AtB-bussen etter den andre som enten er tom, eller nesten ikke har passasjerer.

I den timen jeg sitter ved kjøkkenvinduet deres kjører det forbi ikke mindre enn 20 busser, og totalt er det omtrent like mange passasjerer. Det er busser på rutene 7 og 18. Halvparten av dem kommer til Markaplassen for å snu, den andre halvparten er på vei tilbake til Trondheim sentrum, via to ulike traseer.

Ganske mange av disse bussene, anslagsvis halvparten av dem, har ikke en eneste passasjer. Sjåføren er det eneste mennesket på bussen, og det midt i det som skal være rushtrafikken.

- Dette er det normale. Enten er bussene tomme, eller det er svært få passasjerer, bekrefter Heglund. Når det er så få passasjerer, undrer han seg over at AtB likevel pøser på med veldig mange avganger. I timen mellom 7 og 8 på hverdager er det seks avganger fra Markaplassen på rute 7 og fire på rute 18. Det gir ti avganger og 20 bussbevegelser i løpet av denne timen. I den andre enden av dagen er det flest avganger mellom klokken 16 og 17, til sammen ni avganger og 18 bussbevegelser.

- Er det ikke litt pussig at du som bor her mener busstilbudet er for godt?

- På en måte, ja, men det er ikke behov for 20 busser i timen som skal dekke 250–300 boliger. For noen av oss handler dette også om støy, sier Hovin. Hun peker på at om ettermiddagene på sommeren er det knapt mulig å føre en samtale utenfor huset når det suser en buss forbi hvert tredje minutt.

- Det kommer vel på en del passasjerer senere på ruten?

- Ja, men hvorfor skal AtB sende alle bussene helt opp til Markaplassen, for å snu?, undrer Hovin.

- Hvorfor sender der så mange busser til Markaplassen når det ikke er passasjerer til alle, Grethe Opsal, kommunikasjons- og markedssjef i AtB?

- Bussene skal ikke være fulle fra endeholdeplassene. Alle våre ruter, inkludert rute 7 og 18, tar opp mange passasjerer senere på ruten og skal dekke ulike områder.

- Er det likevel for mange avganger?

- Jeg forstår at det kan se pussig ut med tomme busser fra et kjøkkenvindu i Markaplassen, men vi har gått kritisk gjennom byruter, som vi har gjort med hele rutetilbudet. Det er behov og markedsgrunnlag for alle avganger i rushtrafikken, og viktig å ha et godt busstilbud for å få flere til å velge bussen, sier Opsal.

AtB er i økonomisk krise. I 2013 og 2014 har transportselskapet et samlet merforbruk på rundt en kvart milliard kroner. I to omganger har AtB fått tilførsel av friske penger fra eieren Sør-Trøndelag fylkeskommune. Budsjettsprekken skyldes først og frem distriktsrutene, der AtB overtok ansvaret i fjor.

Når rutene endres fra januar, blir ikke avgangene i rushtidene endret for bybussene. De eneste endringene skjer på kveld og helg. Rute 7 til og fra Vikåsen vil derfor ha like mange avganger på dagtid som nå.

AtB er ikke friskmeldt. Under kjøkkenvinduet hos Grete Hovin og Jan-Gunnar Heglund vil det likevel rulle den ene tomme bussen etter den andre. På Vikåsen har passasjerene hver sin buss.