Norges Lastebileier-Forbund mener mange utenlandske vogntog som driver denne typen transport ikke er godt nok utstyrt for vinteren.

Daglig leder Kurt Fridjofsen ved Bilberging Midt-Norge sier at de i november og desember i fjor hjalp fire eller fem utenlandske vogntog lastet med ammunisjon på vei til Nammo Nad i Løkken med å komme opp bakkene.

– Det er fordi de har for dårlige dekk og kjettinger. De har bare snøkjettinger, og ikke piggkjettinger. Det duger ikke her, sier Fridjofsen.

Ifølge Nammo Nad utgjør klasevåpen 80 prosent av det som destrueres i gruvene i Løkken Verk for tiden. Tungbilberger Kristoffer Mo ved Falck / Viking Orkanger reddet et par utenlandske vogntog med farlig last på vei til Nammo Nad i fjor.

– Tenker du at dette kan utgjøre noen fare for dere?

– Faren er der hvis de velter, kolliderer eller tar fyr, men vi har ikke berget vogntog som har veltet så langt. De sliter med å komme opp bakkene, sier Mo.

– Må ta ansvar

Leder Nik Haugrønning for Norges Lastebileier-Forbund i Trøndelag sier at utenlandske vogntog sjelden er godt utrustet for trønderske vinterveier.

– De har sjelden gode vinterdekk og har dårlig kompetanse på hvordan man legger på kjetting. Jeg skjønner at folk er bekymret, sier Haugrønning.

Han regner med at de utenlandske vogntogene har spesialtillatelsen til å transportere farlig last i orden.

– Men en del utenlandske biler egner seg ikke på vinterføret. Oppdragsgiveren må ta ansvar for at transporten foregår på en ansvarlig måte, sier Haugrønning.

– Utfordrende transport

Sverre Myrvold er eier i Børstad transport, som tidligere kjørte for Nammo Nad. Han mener sikkerhet er meget viktig når man frakter eksplosiver.

– Men det er også viktig at man kjenner veiene, da det kan være utfordrende å kjøre opp til anleggene om vinteren. Da er det viktig at man kjenner topografien og at kjøretøyene er bygd for norske forhold slik at det også er trygt for andre som ferdes på veien. Transport av eksplosiver bør etter min mening i størst mulig grad utføres av lokalkjente sjåfører, sier Myrvold.

Børstad transport har ikke transportert for Nammo Nad det siste året og kjenner ikke til hvordan dette foregår i dag.

Internasjonale krav

Alle tunge kjøretøy som frakter eksplosiver og farlig gods over en viss mengde må ha en internasjonal godkjenning på plass før de kan frakte godset.

– Det er krav til elektrisk utstyr, bremseutrustning, brannforebyggende tiltak og det må være installert hastighetsbegrensning, sier sjefingeniør Arne Lærdal ved Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Det er samme krav til utenlandske og norske kjøretøy. Det stilles også krav til sjåførene som frakter godset.

– Sjåførene må ha en egen internasjonalt godkjent utdannelse for å frakte eksplosiver, sier Lærdal.

– Er det farlig hvis et vogntog lastet med eksplosiver havner i grøfta?

– Det kommer an på. Vogntogene skal være merket slik at nødetatene ser hva slags stoff det er fraktet med, og kan derfor ta forholdsregler. Det er generelt få alvorlige uhell under frakt av farlig last, men det er alltid en risiko når man frakter slik last, sier Lærdal.

Lærdal opplyser at det som kanskje er farligst er hvis det begynner å brenne i et slikt vogntog.

– Hvis man ikke greier å slukke en brann i et slikt vogntog i tide kan lasten bli utsatt for varme, slik at den kan eksplodere eller brannen kan eskalere, sier han.

Må ha godkjenning

Fagleder ved utekontrollen i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag, Jan Ivar Moen, sier at det også stilles krav til hvordan man skal laste godset, og kravene er forskjellige ut ifra hvilken type eksplosiver og våpen som transporteres.

– Hvis man følger alle lovene skal slik transport i utgangspunktet ikke være farlig, sier han.

Faglederen er ikke kjent med at Statens vegvesen i Sør-Trøndelag stoppet noen kjøretøy som fraktet denne type last i 2014.

– Men ut ifra opplysningene fra bilbergerne kommer vi til å prioritere å kontrollere disse kjøretøyene, sier Moen.

- Skal være godt skodd

Daglig leder Tor Bjørklund ved Nammo Nad på Løkken verk sier at enten dem eller oppdragsgiverne deres er ansvarlig for transporten.

– Når vi er ansvarlig for transporten skal det alltid foregå i henhold til gjeldene forskrifter om sikkerhet. I tillegg skal kjøretøyene være skodd og utstyrt for norske forhold, sier Bjørklund.

Når Nammo Nad selv står for transporten opplyser Bjørklund at de kun leier inn norske selskaper.

– Vi velger norske selskaper som vi har god kjennskap til og bra erfaring med, sier Bjørklund.

Enkelte oppdragsgivere står selv for transporten av klasevåpnene og ammunisjonen. Oppdragsgiverne er utenlandske stater.

– Jeg setter som krav at transportørene de velger må være godkjent etter forskriftene, og at de må være skodd for norske forhold, sier Bjørklund.

- Kjøper piggkjetting

Han er kjent med hendelser der det har vært nødvendig med berging av utenlandske kjøretøy som har vært skodd med vanlig kjetting.

– Hvis det er kjøretøy som har problemer med å komme opp bakkene gir vi råd om- og er behjelpelig med å skaffe piggkjetting, slik at kjøretøyene skal være bedre skodd for norske forhold, sier Bjørklund.

Bjørklund opplyser at det ikke skal være fare forbundet med å transportere ammunisjonen og klasebombene.

– Det er så strenge krav til sikring når man transporterer ammunisjon at det er ikke farligere å frakte dette enn andre ting. Bjørklund sier også at de ikke har hatt uhell under transportene.

Tungbilberger Kristoffer Mo i Falck / Viking Orkanger har rykket ut for å berge tungtransport med militær ammunisjon. Foto: Håvard Haugseth Jensen