Det er gode nyheter for Trondheim at billetter til Mark Knopfler og Sting rives vekk i rekordfart. Foto: OLE MARTIN WOLD

Det skjer noe i trege Trondheim. Konserten med Sting ble utsolgt på 20 minutter. Mark Knopfler solgte 10 000 billetter på rekordtid. Også konserten med nittitallsheltene Roxette solgte ut før kalenderen rakk å vise 2015.

I mange år har Trondheim vært noe for seg selv. Uansett hvilke verdensstjerner vi har klart å lokke til byen så har billettsalget gått tregt. Trønderne vil helst vente og se. Det kan jo være at det ikke passer så godt den dagen. Også må vi jo se an været. Kanskje går det noe bra på TV den kvelden?

Så dårlig har vi vært som konsertby at konserten med legenden Patti Smith i Borggården visstnok var den eneste konserten i Europa som hun ikke solgte ut. Samtidig har vi sett på at Bergen trekker verdensstjerner som Neil Young, Rolling Stones, Metallica og Nick Cave hvert eneste år. Vi må nøye oss med Kurt Nilsen, Ylvis og DDE. Ikke noe galt med dem, men de er ikke Stones.

Det har ikke vært spesielt fristende å arrangere store konserter i Trondheim. Debatten om Festningen som konsertarena har ikke vært hyggelig. En kan nesten få inntrykk av at det er en stor byrde å få verdensstjerner til nabolaget. Men det verste er likevel publikum. Vi er vant til å kunne vente og se, og til slutt kjøpe billett i døra.

Derfor tok jeg det også med ro da det ble kjent at Mark Knopfler skulle spille i mitt eget nabolag på Sverresborg. Rett foran nesa mi ble Knopfler-billettene revet vekk i rekordfart. Straffen er at jeg må sitte hjemme og surmule sammen med mine gamle Dire Straits-plater, mens hovedpersonen selv spiller borti gata. Det svei såpass at jeg sto tidlig opp for å sikre meg billetter til både Roxette og Sting. Ikke at jeg er noen stor fan, men når gamle storheter først er i byen skal ikke jeg sitte hjemme og se på Gullrekka.

Det er kanskje trist for de tregeste, men for Trondheim er utsolgte konserter et gode. Det gjør noe med oss. Alle som nå sitter uten billett skjønner at neste gang må de være kjappere. Billettsalg handler som mye annet om psykologi. Hvis vi tror en ting blir utsolgt, så kjøper vi. Og vips, så er det gått troll i ord.

Resultatet er bra for oss alle. Det kan bli både lettere og artigere å være konsertarrangør. Flere vil forhåpentligvis ta sjansen på å booke store navn til Trondheim. Det trenger vi.

Kanskje er vi noen museskritt nærmere drømmen om å få Stones til Trondheim.

Mark Knopfler spiller i Trondheim 12. juni 2015. Foto: Paul A. Hebert, Ap