Flere av de største kanonene i hovedkonkurransen i Cannes har blitt rullet ut de siste dagen. Den italienske Oscar-vinneren Paolo Sorrentino («Den store skjønnheten») og kinesiske Jia Zhang-Ke som fikk jurypris i Cannes for sin forrige film «A Touch Of Sin», er tilbake med solide, interessante filmer. Ingen av dem helt opp mot deres beste filmer. I priskampen plasserer de seg i øvre mellomsjikt, rundt Joachim Triers «Louder Than Bombs».

Paolo Sorrentinos «Youth» er spektakulær. En slags veterankunstner-miks av Wes Andersons «The Great Budapest Hotel», Olivier Assayas «The Clouds Of Sils Maria» og Sorrentinos forrige film, «Den store skjønnheten». Michael Caine og Harvey Keitel spiller aldrende kunstnere på høyfjellshotell i Alpene. De møter seg selv i døra i livet og kunsten, med Jane Fonda, Diego Maradona, Miss Universe og Paul Dano i biroller, mens kultartist Mark Kozelek sitter ved bassenget og synger.

Musikk, bilder enkeltscener og Michael Caine trekker opp. Keitel funger ikke like godt som aldrende filmskaper. Filmen forsvinner tidvis i sin egen felliniske navle som film om film. Sånt treffer i Cannes, men som Sorrentinos forrige film på engelsk, «This Must Be The Place» er denne bedre stykkevis enn helt. Scenen med menn rundt 80 i svømmebassenget som sukker av synet av en naken Miss Universe, gir bittersøt snert et sørgmodig, rynkete ansikt.

Jia Zhang-Kes «Mountains May Depart» spiller like bra på musikk som Sorrentinos film. Som sist leverer han kritisk blikk på Kina. Denne gang nøyer han seg ikke med nåtid, men serverer en historie som utspiller seg i 1999, 2014 og 2025. Kinesisk drama som starter og slutter med dans til Pet Shop Boys versjon av Village Peoples «Go West», kan gi trøbbel med sensuren i hjemlandet. Hans forrige og Cannes-prisede film ble for sterk for sensuren.

Det bredt anlagte sosiopolitiske melodramaet om to menn og en kvinne, er som Sorrentinos film bedre stykkevis enn helt. Særlig første del, hvor en gruvearbeider og gryende kapitalist kjemper om samme kvinne, viser Zhang-Kes format som filmskaper. Framtidsdelen, hvor de rike kineserne har dratt til Australia, funker ikke like godt. I en konkurranse hvor amerikanske Todd Haynes og den ungarsk debutanten Laszlo Nemes foreløpig er de eneste som har overgått de fleste forventninger.

Nyrike kinesere: «Mountains May Depart» skildrer gryende kapitalisme i Kina fra 1999-2025.