Forblåste folk på Brattøra.

Brattøra er ikke blitt helt det vi drømte om. Den vakre visjonen om byen som skulle møte vannet ble den småtriste historien om byen som møtte veggen. Brattøra er full av signalbygg og flotte attraksjoner, men mangler det lille ekstra som får bydelen til å leve. Etter stengetid er bydelen så godt som død. Var det dette politikere og utbyggere ønsket seg?

LES PÅ PLUSS: Koteng: - Brattøra er en fiasko som bydel

Kontrasten finner vi på andre siden av elva. Det virker som solen alltid skinner på Bakklandet. Både turister og fastboende elsker den gamle, trivelige bydelen der det er tett mellom kafeene og alltid masse folk. Men det må heldigvis ikke gamle trehus til for å bli en suksess i Trondheim. Nedre Elvehavn er blitt en svært vellykket utgave av Aker Brygge. Fasaden binder elegant sammen gammelt og nytt. Dokkhuset, rockepuben Blæst og familierestauranter gir et større mangfold til en bydel som lett kunne vært dominert av advokatkontorer og glatte utesteder med svenske servitører.

Nå vender alle blikket mot det neste store utbyggingsområdet i Trondheim. Lenge har havna og LOs klamme grep ført til at Nyhavna har vært et område som ingen har fått røre. Med økt havnesamarbeid og litt mindre frykt for kaffelattekultur åpnes det nå opp for at Nyhavna kan få både boliger og nye arbeidsplasser. Allerede neste år åpner et ølsenter hos Dahls bryggerier som kan bli en nøkkel til videre utvikling av bydelen. Da er det viktig å ta med seg lærdom av tidligere prosjekter.

Les mer om #oppdraget

Det er verdt å ha i minne at det tok 30 år før Nedre Elvehavn ble planlagt til området i dag er ferdig. Kanskje forventer vi at det skal skje for mye og for fort. Om noen år er kanskje fasadene på Brattørkaia åpnet for publikum. Når godsterminalen flyttes kan bydelen omsider få boliger. Alt håp er neppe ute for Brattøra, og flere av oss må kanskje bite i oss våre harde ord - men jeg tillater meg å være litt utålmodig. Hvem er førstemann som tør å etablere en gatekafé på Brattøra?

Ofte skal det lite til for å skape liv i en by. Det handler ikke bare om dyre bygg og store planer, men om menneskene i byen. Iskremselgeren i Ravnkloa, en hyggelig kafé, gatesalg på Torvet, barn som leker, at det faktisk sitter noen på benkene. Byen formes av 30 år gamle planer, men også av hvordan du og jeg bruker byen.

Kontakt og tips oss her oppdraget@adresseavisen.no