Adresseavisen proklamerer at «Brattørkaia ble en fiasko» over hele forsiden den 10. juni. Tittelen er basert på en uttalelse fra Ivar Koteng. Vi i Entra har allerede jobbet lenge med utvikling av Brattørkaia, blant annet sammen med den samme Koteng. Å utrope dette til en fiasko tar vi faktisk litt personlig. Derfor noen ord om saken:

Da planen for denne delen av byen først ble utarbeidet ønsket vi oss et innslag også av boliger. Det hadde raskt gitt mer aktivitet i byrommet. Men gjennom planprosessen ble området avsatt utelukkende til næring og det har vi selvsagt lagt til grunn for utviklingen.

Brua Sjøgangen er vi veldig stolte av. Med god arkitektur og funksjonalitet binder vi bydeler sammen og forsterker områdets betydning som knutepunkt for kollektivtransport på bane, vei og sjø. Rockheim er prisbelønnet og har vakt mye begeistring. Utomhusområdet er snart ferdig til bruk. Dette blir et svært attraktivt område med gode rekreasjonsmuligheter langs fjorden. Vi gleder oss til å invitere befolkningen til dette området fra begynnelsen av juli.

Og husk at vi har et av verdens mest innovative eiendomsprosjekter liggende foran oss. På Brattørkaia. Det norske Powerhouse-prosjektet har høstet nasjonal og internasjonal anerkjennelse. Powerhouse på Brattørkaia vil bli unikt. Bygget skal produsere mer energi enn det forbruker. Arkitektene fra Snøhetta har tegnet et bygg som vil vekke positiv oppsikt langt utover byens, regionens og landets grenser.

Når Powerhouse Brattørkaia står ferdig kan du spasere direkte fra Sjøgangen og inn i et åpent atrium i dette fremtidsbygget. Gled dere!

Vi innrømmer dog gjerne at dagens kritikere har et poeng. Byrommet trenger mer aktivitet. Men husk at denne matchen bare er halvspilt. Vi skulle ønske at dere kunne vente til andre omgang er ferdig før diskusjonen om sluttresultatet starter.

Vi forventer at mye vil skje med byrommet når flere bygg fylles opp. Da tror vi at restauranter og andre utadrettede tilbud vil etablere seg på Brattørkaia. Bruken av uteområdene vil tilta og integrasjonen mellom sentrum og fjorden vil forsterkes.

Vi er klare for andre omgang og håper byen, myndighetene og næringslivet blir med å dele vår tro på Brattørkaia.

Trapphuset til venstre for Sjøgangen skal stå ferdig om vel ett år. Til høyre for Sjøgangen er Trondheim Stasjonssenter planlagt, med oppstart i 2017. Dette blir et trafikknutepunkt for tog, buss og båt. Folk som skal reise med lokaltog, vil kunne gå rett inn på plattformen gjennom Jernbanetorget. Foto: I llustrasjon: PIR II