Det kommer frem i en analyse gjort av Benchmarking Alliance, som har sett på belegget for norske hoteller i første halvår av 2015.

Mens 58,2 prosent av rommene de første seks månedene i fjor var solgt, har salget nå falt til 54,5 prosent.

- Beleggsnedgang virker å ha blitt en trend for hotellene i trondheimsområdet. Årets første halvår er det svakeste de siste fire årene, men da må vi ikke glemme at kapasitetsøkningene har vært store enkelte år, sier analytiker Peter Wiederstrøm.

Trenden er den samme også i de andre norske storbyene, med unntak av Oslo og Haugesund, som har hatt en svak vekst på henholdsvis 0,4 og 5,8 prosent.

- En rekke norske storbyer har hatt stor vekst i antall tilgjengelige hotellrom, men taklet den veldig forskjellig. I Oslo, Tromsø og Bodø har man greid å fylle opp den nye kapasiteten relativt bra, mens hotellene i Bergen og Trondheim ikke har maktet dette i samme grad, sier Wiederstrøm.

- Ikke bærekraftig

Hotellbransjens ferskeste tall viser ikke bare at halvparten av hotellrommene står ledige, men Trondheim har også den laveste snittprisen av storbyene i Norge. Reiselivsdirektør Marvin Wiseth mener at dette ikke er bærekraftig på lang sikt.

- Hotellprisene må bli høyere. Det er ingen tvil om at det er en for lav pris på hotellene i Trondheim med tanke på pris og kvalitet, sier Wiseth.

Da Scandic-hotellet på Lerkendal åpnet dørene i august i fjor, tilførte det byen 400 nye hotellrom. Det tilsvarer en økning i romkapasiteten på 9,8 prosent. Den økte konkurransen førte til at antall ledige hotellrom i Trondheim steg betraktelig i løpet av høsten, og trenden har fortsatt første halvår av 2015.

Etter kapasitetsøkningen de siste årene er det nå totalt i overkant av 3600 tilgjengelige rom i Trondheim.

- Trondheim er blitt en skikkelig hotellby, men slik det er nå, er det en overkapasitet på tilgjengelige rom i dag som gjør at prisene presses ned. Det er selvfølgelig gledelig for turistene, men for oss som skal gjøre butikk er det ikke godt nok eller bærekraftig på lang sikt, sier Wiseth.

Til sammenligning har Oslo et hotellrombelegg på 64,4 prosent, mens Stavanger er i andre enden med sine 51,0 prosent, en nedgang på hele 12,4 prosent.

- Vi må bare la oss bli inspirert av de som har det verre og så må vi kjøre vårt eget løp. At vi har store og flotte hotell må vi se på som en mulighet til å tiltrekke oss store konserter, konferanser og andre arrangementer. Det skaper penger i kassen, sier reiselivsdirektøren.

Optimistiske på Lerkendal

Bare et halvt år etter nyåpningen ved Scandic Lerkendal, mistet 17 ansatte jobben som følge av for få gjester, kurs og konferanser. Nå i juli er stemningen en helt annen, ifølge hotellsjef Roger Rønning.

- Markedet har respondert veldig bra på hotellet. Vi har en flott beliggenhet og gir mye «value for the money». I sommer har vi hatt et jevnt trykk og et belegg som er større enn forventet, sier Rønning.

Han tror at årsaken til det lave rombelegget første halvår skyldes Trondheim som destinasjon.

- Trondheim har mye å by på, men vi er ikke en like godt innarbeidet feriedestinasjon som Bergen og Kristiansand. Men vi blir stadig flinkere på å aktivisere turistene våre, så med litt is i magen og tålmodighet vil vi bli enda bedre enn de 54 prosentene, sier Rønning.

Han tror likevel det er nødvendig at hotellprisene justeres opp på sikt.

- Prisen i Trondheim bør opp. For å få en sunn og bærekraftig hotellnæring bør den nærme seg nivået til for eksempel Oslo og Drammen, sier hotellsjefen.

Jakter på gjestene

Da Mark Knopfler og Roxette spilte på Sverresborg Arena i midten av juni, var det ikke en eneste ledig hotellseng å oppdrive i Trondheim. Selv om dette ikke kan overføres til hverdagen, jobbes det aktivt med å tiltrekke flere turister til byen.

Et virkemiddel er «Årets Døråpner», som er et samarbeid mellom Visit Trondheim, Sparebank 1 Midt-Norge og Trondheim kommune

- Det er et relativt langsiktig prosjekt, men vi jobber mye mer målbevisst inn mot kurs og konferanser enn tidligere. En kurs- og konferansegjest legger igjen tre-fire ganger så mye penger som en vanlig turist. I tillegg ønsker vi å forsøke å få partiene til å legge noen av landsmøtene sine hit, forklarer Wiseth.

Fraråder prisøkning

Kompisene Eivind Cederberg og Asbjørn Weire sin strategi er såre enkel: de vil bo billigst mulig.

- Jeg er ikke noe kresen på kvaliteten. Jeg kunne godt bare sovet i sofaen i hotellobbyen, sier Eivind Cederberg (27).

Sammen med kompisen Asbjørn Weire (26) har de lagt turen til Trondheim for aller første gang, siden de i helgen ble bedt i bryllup. For to netter på Scandic Nidelven har de bestemt seg for å spleise på et dobbeltrom til en pris på 2200 kroner.

- Det er en veldig fin deal å betale 500 hver for natten. Det er ganske rimelig i forhold til mange andre byer. Men vi har ikke bestilt gjennom Scandic, så det er nok ikke alle som kjenner til triksene eller vet hvor man skal bestille, sier Weire.

Hotell- og reiselivsnæringen i Trondheim har uttalt at de ønsker å nærme seg prisnivået til byer som Oslo. Det betyr en økning i snittprisen fra 826 til 1014 kroner, totalt 188 kroner, ifølge statistikken til Benchmarking Alliance.

Det tror Cederberg er en dårlig strategi.

- Det ligger veldig mange hoteller her i nærheten som konkurrerer med hverandre. Å skru opp prisen vil nok gjøre at de vil tape en del gjester, tror han.

Det er Sigrid (79) og Alf Haavik (80) enig i. De bor på nabohotellet Radisson SAS Blue.

- Jeg har jo ikke lyst til at prisen skal bli for høy, sier Sigrid.

Hun har tatt med seg barnebarna Tonje og Signe denne helgen til Trondheim for å feire 80-årsdagen til ektemannen sin.

- Resten av slekten kommer senere. Vi er såpass mange at vi har fire dobbeltrom som vi har betalt 1100 kroner per rom for. Hadde det vært dyrere hadde vi nok byttet hotell, sier jubilanten.

LES OGSÅ: Øker inntektene i nedgangstider

Born in the USA

Det amerikanske ekteparet Jackie og John Klee er på deres aller første norgesferie. Turen startet i Bergen, før Molde og Trondheim sto for tur. De angrer ikke et sekund, selv om det ikke ble en ferie på lavbudsjett.

- Det er utrolig fint her. Vi har vært her i ti dager, men nå går turen tilbake til Ohio, sier Jackie da Adresseavisen stopper henne på vei ut fra Radisson SAS Blue.

- Hotellprisene er litt høyere enn det vi er vant til hjemme, men i likhet med USA så varierer prisene veldig ut fra hvilken by man bor i. Trondheim er en ganske stor by og det er derfor naturlig at vi måtte betale mer enn både i Molde og Larvik, men Bergen var klart dyrest, sier hun mens hun lemper bagasjen i bilen og setter kursen mot flyplassen.

Jackie Klee er på sin første norgesferie sammen med ektemannen John.Hun mener prisene i Trondheim er ganske lik hjemme i USA. Foto: Leikny Havik Skjærseth
Foto: Adresseavisen
Reiselivsdirektør Marvin Wiseth mener at det er helt nødvendig å skru opp prisen på lang sikt. Foto: Kjell A.Olsen, ADRESSEAVISEN
Scandic Lerkendal har flere gjester enn forventet i sommer ifølge Hotellsjef Roger Rønning. Foto: OLE MARTIN WOLD
Sigrid Haavik (f.v.), Tonje H. Haavik, Signe H. Haavik og Alf Haavik ønsker å bo billigst mulig når de er på tur. - Hadde prisen vært høyere hadde vi nok byttet hotell, sier Alf Haavik. Foto: Leikny Havik Skjærseth