Salg eller ikke salg av Leangen Travbane?

Bane og fasiliteter for utøvere og publikum er gått ut på dato. Skal banen bedres med riktig geometri er det snakk om kostnader til flere titalls millioner kroner. Teknisk infrastruktur er «råtten» grunnet elde, oppgradering betyr flere millioner kroner. Stallområdet tilfredsstiller ikke krav til hestevelferd, en oppgradering vil kreve nye titalls millioner. Bygningsmassen som skal «dra» nye interessenter til å oppleve sporten er forsøkt oppgradert flere ganger, uten å lykkes, grunnet layout og bygningenes konstruksjon. En oppgradering er ensbetydende med totalrenovasjon, riv og bygg nytt, prislapp flere titalls millioner kroner.

Skal en bli værende på Leangen og møte fremtidens travsport, må det selges av de 120 mål som eiendommen består av for å få kapital til ovennevnte investeringer til et «racinganlegg». Løpsbane krever ca. 90 mål, hvilket betyr at ca. 30 mål kan avstås. Denne strategien henger ikke sammen økonomisk. Et salg av Leangen, er «timingmessig» perfekt, i forhold til den eiendomsutvikling som foregår i Trondheim. Staten definerer virksomheten til å være av en slik art at salgsgevinst kan være skattefri, bl.a. fordi gevinsten går til å konvertere Leangen til et fremtidsrettet hestesportsanlegg på ny lokasjon.

Eventuell ny bane til Malvik, Klæbu, Melhus, Orkdal eller et helt annet sted?

Mindre enn fem prosent av omsetningen på travstevnene på Leangen kommer fra de som er på banen. Resten via nettet. Geografisk plassering i forhold spill betyr lite. Det viktigste for ny lokalisering vil være nok plass for forretningsideer, og å skape miljøer for rekruttering, samt bruk av andre i hestesporten. Når «alle» vil ha et nytt anlegg i sin egen «bakhage», er det forståelig at travsportspolitikere i Midt-Norge ønsker at avgjørelsen tas sentralt.

Skal et eventuelt overskudd av salget av Leangen Travbane styrke fellesøkonomien?

Leangen Travbane har mottatt millioner av kroner i driftstilskudd fra DNT's A-fond finansiert av Bjerke Travbane, og som gikk til baner som hadde behov for kapitaltilførsel. Før fondet ble opprettet, solgte Leangen tomter rundt banen for å overleve. Det historiske bakteppet er at fellesskapet, har tilført travsporten i Midt-Norge millioner fra A-fondet, for at Leangen Travbane ikke skulle gå konkurs, men ha en god driftsøkonomi. Norsk Rikstoto har etablert mulighet til at driftsselskaper kan gjøre avsetning til «Premiefondet» når det er drevet med overskudd, og tilsvarende søke om tilskudd når situasjonen tilsa dette.

Konklusjon: Historieløshet og slakke fakta, bidrar til å forpurre prosjektet ytterligere. Hestesporten i Midt-Norge har tidenes sjanse til å konvertere et anlegg, som de aller fleste er klokkeklare på, Leangen Travbane er ikke stedet for travsportens fremtid i Midt-Norge. Konverteringen vil ikke koste hestesporten i Midt-Norge og fellesskapet en krone. Å antyde at DNT vil avspise travsporten i Midt-Norge med et mindreverdig anlegg, for å hente tilbake millioner som i årenes løp er tilført regionen, er helt absurd. Jeg er overbevist om at fellesskapet vil legge alt til rette for at vi får et fremtidsrettet anlegg. Noe annet vil være en avvikling av virksomheten.