– Vi har fått en voldsom økning av kapasiteten, med to XXL-varehus og to G-Max i Trondheim. Ett sted må de hente omsetningen sin fra, sier daglig leder i Hank sport, Thor Eirik Lobben.

Hank sport hadde et underskudd på 678000 i 2013. Lobben mener likevel bildet er sammensatt.

– Bransjen som helhet går gjennom store endringer. Blant annet har netthandelen kommet for fullt, sier han, og legger til:

– Resultatet i 2014 var omtrent på samme nivå. Men vi har gjort noen endringer og føler vi er på riktig spor.

Ønsker service

En masteroppgave fra Norges Handelshøyskole viser at tilstedeværelsen av giganter som XXL og G-MAX påvirker lønnsomheten i sportsbransjen.

Studentene Thomas Ødegaard og Anders Wedum Akslen sammenlignet ulike markeder. De fant at sportsbutikker som må forholde seg til XXL-varehus har dårligere lønnsomhet enn butikker uten lokal konkurranse fra XXL.

Enda dårligere blir sportsbutikkenes lønnsomhet i markeder hvor både XXL og G-MAX er representert, først på grunn av høyt prispress. Tidligere denne uken leverte for øvrig XXL et rekordresultat for andre kvartal, med en omsetning på 1,5 milliarder kroner i Norden. Det er opp 23 prosent fra samme periode i fjor.

Hos Hank sport ønsker de å være en rendyrket fagbutikk:

– Vi ønsker å rendyrke fagbutikken på sykkel og ski. Hos de store kjedene finner ikke de sykkelinteresserte det samme utvalget i deler og tilleggssortiment. Vi opplever en økende pågang på verkstedet og ser tydelig at forbrukerne ønsker personlig service, sier Lobben.

Markedsmuskler

Hank retter seg mot syklister på alle nivåer – fra dem som er ute etter en tradisjonell bysykkel til semiprofesjonelle landeveissyklister og terrengsyklister.

– Utviklingen er veldig positiv når det gjelder tilrettelegging for hverdagssykling rundt Trondheim. I fjor merket vi også hvordan elsykkelen ble populær som et alternativ til bil. Denne trenden har fortsatt i år, sier Lobben.

– Noen kjøper kanskje billig hos de store kjedene, og kommer til dere når sykkelen går i stykker eller trenger tilbehør de ikke finner på varehuset?

– Noen gjør nok det. Men samtidig er ikke prisforskjellen så stor som de store kjedene gir inntrykk av. Men de har voldsomme markedsmuskler, sier Lobben.

Konkurranse fra nett

For daglig leder Julian Falck i Elleve er ikke giganter som XXL og G-MAX det største problemet. Han selger italienske racersyklister som tilpasses hver enkelt kunde.

– De store kjedene har ikke kompetanse på den type sykler vi fører. Vår største konkurrent er netthandelen. Produsentene selger gjerne til lavere pris utenfor landets egne grenser.

– Hva skjer om en kunde kommer med en sykkel kjøpt på nett og ber dere fikse den?

– Vi hjelper selvsagt om vi har ledig kapasitet. Men vi prioriterer det ikke.

I 2014 gikk Elleve med et underskudd på 273000 kroner. Falck forteller at utfordringen er å øke folks bevissthet om kvalitet.

– Vi bruker ingenting på markedsføring. Gjennom å gjøre en god jobb for kundene, bygger vi opp status. Det tar tid. Vi fører statistikk på hvor stor andel av dem som kommer innom som også kjøper sykkel. Der er vi oppe i over 70 prosent, forteller Falck, som ikke har vekst som mål:

– Det som driver oss, er engasjement for sykkel, og vi retter oss mot de mer enn alminnelige sykkelinteresserte – både proffe og amatører, sier han.

Presser lønnsomheten

Masteroppgaven fra Norges Handelshøyskole viser også at det er spesialbutikkene som klarer seg best i konkurransen med XXL. Når spesialbutikkene møtte konkurranse fra både XXL og G-MAX, sank imidlertid lønnsomheten også her.

– Dersom priskonkurransen i markedet blir for intens, vil kundene til slutt ikke ha betalingsvilje til å handle i spesialbutikkene. Differansen til lavpriskjedenes priser blir for stor. Dermed tvinges spesialbutikkene inn i en priskonkurranse, og lønnsomheten faller, heter det i oppgaven.

Daglig leder Anders Waarum i Sportsbua opplever at de store kjedene er prisdrivende. I tillegg kommer konkurransen fra nett. Forretningen, som har spesialisert seg på sykkel, ski og kajakk, gikk i 2013 med et underskudd på over to millioner kroner.

Må kutte kostnader

– Men i 2014 var underskuddet redusert til rundt 900000, og så langt i år har vi gått i pluss. Vi har foretatt store kostnadskutt for å kunne leve med lavere nettofortjeneste, sier Waarum.

Også han opplever stor pågang på verkstedet.

– Vi hjelper selvfølgelig alle. Men når folk har kjøpt sykkel et annet sted, tar vi oss betalt – i motsetning til når vi selv har solgt sykkelen. Vi håper jo at enda flere vil se verdien i å betale for god service.

Ett av tiltakene i Sportsbua har vært å kutte ut noen varegrupper og satse enda sterkere på sykkel.

– Vi utvider også på elsykkel. Her hadde vi 30 prosent økning i fjor. Dessuten er vi i ferd med å starte en nettbutikk, forteller Anders Waarum.

– Vi har stor pågang av folk som vil ha justert eller reparert sykkelen, forteller Thor Eirik Lobben (t.h). Christian Utlen legger til: – Forleden kom en kunde kjørende med sykkelen helt fra Oslo for å få spesialservice. Foto: OLE MARTIN WOLD
– Jeg går til Julian først og fremst på grunn av servicen, sier Torkil Skille. En eik hadde røket, og nå er også hjulet rettet opp. Foto: AGNETHE WEISSER
Julian Falck i Elleve selger spesialtilpassete, italienske racersykler. – Vi gikk med et mindre underskudd i fjor. Men det skyldtes hovedsakelig avskrivninger, og vi håper på et bedre resultat i år. Foto: : AGNETHE WEISSER