Sammen med kunstprosjektet Wild at Art satte de ni sangerne i vokalensemblet opp «Gjestehus» under årets Olavsfestdager. Fra onsdag til søndag forrige uke holdt kunstnerne det i gang gjennom dag og natt, med basis i blant annet et nytt musikkverk av Christian Wallumrød, ny teknologi utviklet av lyddesigner Asle Karstad, og ensemblets improvisasjoner i samspill med kunstneren Ann Cathrin Hertlings kunstneriske grep. Publikum kom og gikk som de ville.

– Utrolig vakkert

– Hva er det husker best fra de fem døgnene?

–Det er ett bilde som kommer til å sitte lenge. Det var en situasjon hvor det først hadde kommet inn en mann som var ganske sliten. Han sov og snorket tidvis gjennom hele dagen. Rett ved siden var det noen foreldre og tre små babyer som rigget seg til. Og borte ved pianoet satt en jente med psykisk utviklings-hemming, sammen med ledsageren sin og kunstnerisk leder Siri Gjære fra ensemblet. Hun sang med, med nydelige, helt spesielle vokallyder. Alt skjedde innenfor noen få kvadratmeter, innenfor en musikalsk ramme. Det var absurd og utrolig vakkert – noe som ikke kunne skjedd noe annet sted, forteller Åse.

Viktig erfaring

–Det var et ekstremt intenst og storslått prosjekt. Nå er jeg oppløftet og takknemlig, det har vært en viktig erfaring å ta med seg videre både for ensemblet og for meg personlig. Samtidig som det kommer et snev av vemod. Vi gjorde rommet til vårt eget de dagene, og det blir nok en liten sorgprosess over å ikke skulle høre til i rommet lenger.

Samarbeider med Ratkje

Trondheim Voices har erfaring med lange og dype prosesser fra før, blant annet inntok de Trondheims gamle hovedpostkontor med «Postludium» i 2013. I september urfremfører de «Ekkokammer», skrevet av komponist Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, under Trondheim kammermusikkfestival.

Kobler av

Åse er improvisasjonsmusiker med vokal og sanntidselektronikk som hovedgeskjeft, og er i tillegg til Trondheim Voices aktiv i flere bandsammenset-ninger, blant annet BOL og Åse/Strønen duo. Hun er også førsteamanuensis ved Institutt for musikk ved NTNU. Men før hun vender tilbake til Dragvoll skal hun ha noen dagers ferie.

–Nå skal det bli godt å koble av. En blir ganske mettet etter en sånn prosess. Jeg er full av inntrykk som bare må snakkes om, det er mye jeg må dele med noen. Familien får nok høre en del, de blir sikkert litt lei, ler hun.

Hun er opprinnelig fra Bergen, men kom til Trondheim i 1991. Sammen med musikerektemann Ståle Storløkken har hun to tvillinggutter på 17 år.

–Jeg har beholdt dialekten min, men det er her jeg blir, sier Åse.

Sanger: – Det var mange fantasiske øyeblikk underveis, sier Tone Åse. Nå skal hun koble av med noen dagers ferie etter fem intense døgn i Lademoen kirke. I september samles igjen Trondheim Voices for å urfremføre Maja Ratkjes «Ekkokammmer» under Trondheim kammermusikkfestival. Foto: Geir Mogen