Det er ikke altfor trangt om plassen på Trondheims eneste sightseeingbåt. På en båttur i kanalhavna og oppover Nidelva, får du se Skansen, Ilsvikøra, bryggene og Gamle Bybro på en ny måte, heter det i reklamen. Passasjerene er stort sett turister, pussig nok. Jeg tror byens egen befolkning har vel så stor glede av å se byen fra sjøsiden. Men sånt gjør vi jo bare i byer som London, Praha og Amsterdam.

Les også kommentaren: Brannsår i hjertet av kulturbyen

Trondheim har i altfor liten grad spilt på sine fordeler som havneby og med ei elv som er utmerket til adskillig mer enn å «spøtt i». Overraskende mange hus ligger ved vannet, men svært få har gjort mye ut av sin flotte beliggenhet. Det er ikke mange stedene du kan ta en matbit mens du dupper beina i vann. Flere har det heldigvis blitt i sommer. Den nye restaurantrekka på Nedre Elvehavn er et kjærkomment tilskudd, selv om det er en liten nedtur å se hvor innebygd den er blitt. Men noen kompromisser må man vel gjøre i en landsdel som kan skilte med null tropenetter og bare seks dager over 20 grader i juli.

Vi kan takke elva for at Trondheim i det hele tatt er en by. Å bli kjent med Trondheim fra sjøsiden burde vært en del av vår dannelse. Stedene vi oppsøker hver dag ser annerledes ut fra sjøen. Barn som leker på Marinen, et eldre par som sitter på en benk, joggere langs elvepromenaden, båtfolket på Skansen. Vannet slynger seg gjennom byen og gir oss mange fine områder, men potensialet er så mye større.

Les også kommentaren: Nå er vi stolt av maten vår

Båten tar oss med gjennom ulike deler av Trondheims historie. De gamle trehusene og bryggerekkene på Bakklandet og i Midtbyen sjarmerer turistene, men ligger ikke der for idyllen sin del. Da nærhet til sjøen var en nødvendighet, var Kjøpmannsgata den mest populære shoppinggata i byen.

Guiden introduserer Brattøra som det minst spennende området på ferden. Jeg er ikke så sikker på det. Havneområdet er ikke gjestfritt på land, men fra sjøen forteller de om alt som får byen til å gå rundt, industri, næring og transport. Da ligger Nedre Elvehavn ved kanalen av helt andre hensyn. Her er det viktigste behovet å kunne nyte en kaffe eller en pils i vakre omgivelser.

Trondheim kommune har innsett hvilken verdi vannet har for byen. Bak byråkrattunge formuleringer i prosjektet «En blå tråd» skjuler det seg en potensiell skatt: Nå skal det samles og pustes liv i en rekke prosjekter, byrom og kulturminner langs Nidelva og Trondheims indre havn. Forhåpentligvis vil det knytte byen og vannet tettere sammen.

Det holder ikke å ligge ved sjøen for å være en skikkelig havneby. Da må vi også evne å ta sjøområdene i bruk. Det finnes eksempelvis 90 ulike fiskeslag i Trondheimsfjorden. Det er noe å tenke på neste gang du plukker med deg en pakke frossenfisk fra frysedisken.

Les også kommentaren: Litt kjøtthau