Ablemagic-gründer Nina Fjelnset og tekstforfatter Marte Rye Bårdsen fikk nylig beskjeden fra Digital Ehon Awards i Tokyo. De hadde vunnet pris for billedbok-appen «Bruno» i sterk internasjonal konkurranse med 200 andre apper fra 26 ulike land.

– Det var utrolig artig, ikke minst fordi vi er veldig inspirert av japansk historiefortelling, sier de to.

Rolig form

Historien om Bruno og bestefaren, kunstmaleren, som har mistet inspirasjonen, fascinerte den japanske juryen. Fortellingen er skrevet på rim av Marte Rye Bårdsen. Ablemagic-kollegene Ingrid Baadnes og Rinsai Moontika har henholdsvis illustrert fortellingen og laget origami-sommerfuglen som drar leserne gjennom boken. Utenom den er fortellingen fri for interaktive elementer.

– Det er artig å få anerkjennelse for en tekstdrevet barnebok-app. Den har en rolig form, samtidig som vi har jobbet mye for å få flyt gjennom historien, forteller Rye Bårdsen.

Eilif Borg Nergaard, sønn av skuespiller Ivar Nergaard, leser den norske versjonen, mens Ailish Octigan gjør den engelske.

– Med digitale bøker må vi alltid tenke flere språk. «Bruno» var ekstra krevende fordi den går på rim, men Marte har gjort en veldig fin oversettelse. Når vi skal lage nye bok-apper fremover tenker vi minimum åtte språk, sier Fjelnset.

Barnas byhistorie før jul

«Ehon» betyr bildebok på japansk og målet med den japanske digitalbokmessa Digital Children's Book Fair er å stimulere til nyskaping innenfor den nye uttrykksformen «digital ehon» – digitale billedbøker. I slutten av august var forfattere, illustratører, utviklere, distributører og publikum samlet i Tokyo. «Napoleon» og «Nesen», de andre barne-appene fra Ablemagic, var også utstilt.

Ablemagic startet som et rent spillselskap, men bruker nå hele virkemiddelpaletten for å skape historier.

– Vi er glad i papirboka også. Det digitale og analoge utfyller hverandre, mener Fjelnset.

Akkurat det er også ambisjonen for «Tidsreise Trondheim - Barnas byhistorie», en trondheimshistorie fra byens opprinnelse i 997 frem til i dag. Rye Bårdsen var prosjektleder for «Byguiden – vandringer i Trondheim» (2013) som ble utgitt av Selskabet for Trondhjems Bys vel. Inspirert av suksessen og med mål om å fenge de yngste byborgerne har selskapet nå bestilt en versjon for barn og unge. Den kommer både som app og som fysisk bok. Ablemagic skal få det hele i havn i god tid før jul.

Kunnskap og læring

De trives med å veksle mellom oppdrag fra eksterne oppdragsgivere, alt fra å skape visuell profil på nye E.C. Dahls bryggeri til en app for Norsk Luftambulanse, samtidig som de utforsker egne prosjektideer.

I arbeidet med barneapp-ene har de blant annet latt seg inspirere av amerikanske Tinybop som er har fått mye ros for sine pedagogiske utforsknings-apper. Fjelnset nevner gode eksempler på Montessori-pedagogikk på skjerm, og er ikke i tvil om at det ligger et stort potensial i kunnskap og læring på digitale flater. Samtidig vet de at barn er nådeløse i tilbakemeldingene.

– Vi ser at barn lett blir distrahert, og en må ta innover seg hva de sier. Testing er vondt, men det er viktig når man utvikler produkter for denne målgruppa.

Deler digitalopplevelser

Begge er selv foreldre. Selv om, eller kanskje nettopp fordi de utvikler digitale produkter for barn er de opptatt av grensesetting – og at innholdet skal være godt.

– Jeg synes det er viktig å logge seg på det ungene bruker av digitale spill og tjenester. Det går an å dele opplevelser der også. Når du slår på en Ipad ligger det potensielt en hel verden der inne. Som foreldre bør vi kjøpe bøker og spill til barna som er bra, som vi kan gå god for selv, sier Fjelnset og legger til:

– Jeg tror vi har samme forhold til skjermbruk som andre foreldre. Ungene mine mener jeg er strengere enn de andre foreldrene, ler hun.

Prisen skal selvfølgelig feires. Ablemagic-gjengen har leid en liten kinosal i Prinsen kinosenter, hvor de skal se Ghibli-filmen «Chihiro og heksene» med påfølgende restaurantbesøk.

– Det er vår måte å feire på, det er mer teambuilding for oss enn rafting og sånne ting, sier de to.