- Jeg synes vi har hatt det travelt hele tiden, men det er klart det er blitt enda mer å gjøre nå. Vi løser det blant annet med å slå sammen møter, kutte ned på varigheten og ta imot mer hjelp fra frivillige og andre flyktninger. Mange gode naboer stiller opp, sier programrådgiver Anja Skog, som har arbeidet ved Kvalifiseringssenter for innvandrere (INN) i Trondheim kommune siden 2011.

Vi møter henne utenfor en gammel bygård på Lademoen. For to uker siden møtte hun Michael (23) her og ga han nøklene til hans nye hjem: En lys og luftig toroms i andre etasje. Nå skal hun snart møte den unge eritreeren for fjerde og siste gang, før en ny rådgiver tar over.

- Anja har hjulpet meg mye. Boligen her er veldig bra, langt over min forventning, sier den fornøyde unge eritreeren, som bodde på mottak i Steinkjer og Ulsteinvik i nesten to år før han endelig ble bosatt.

Les også: Nå skal flyktninger hjelpe andre flyktninger

Mer å gjøre - men ansetter også flere

Hver rådgiver ved INN har hatt ansvar for integreringen av ca. 30 nylig bosatte flyktninger. Nå som Trondheim kommune har sagt ja til rekordmange flyktninger, tror kommunen at tallet skal opp i over 40 flyktninger per ansatt.

- Vi mener vi klarer å opprettholde et kvalitativt godt tilbud selv om det blir økt arbeidsmengde. Dessuten skal vi lyse ut fire nye stillinger. Det tar litt tid å få dette på plass, men etter hvert tror vi antallet som hver rådgiver må ta seg av, går ned, sier Gjermund Ringsrød, som leder INN.

Mens Trondheim de siste årene har tatt imot ca. 300 flyktninger i året, skal de nå motta 1100 på to år.

Les også: Regjeringen og frivillige skal snakke om bosetting

Les kronikken: Den store dugnaden

Tid til samtale

Anja Skog er en del av et team på syv personer i Trondheim kommune som har ansvar for bosetting, altså de første ukene og månedene til de nybosatte.

- Så fint du har fått det her! utbryter hun nå til den unge eritreeren, som slipper oss inn i leiligheten.

Hvite vegger, lyse linoleumsgulv, lilla gardiner, et lite ekko i leiligheten fordi det fremdeles er lite møbler der.

- Men du har kjøpt noen møbler nå, det hadde du ikke sist? spør hun via tolk Issaias Michael Derea, som oversetter til tigrinja.

- Ja, noen bekjente har hjulpet meg på et bruktmarked, svarer Tesfamariam.

- Men lys, det har du ikke ennå? Og internett og tv har du ikke. Det kommer vel på plass etter hvert. Har du pc? spør Skog.

- Nei, men jeg har fått mobil.

- Er du flink til å lage mat?

- Jeg prøver litt. Tiden i mottaket har lært meg noen ting, smiler 23-åringen, som har levert inn søknad for familiegjenforening med kone.

Praten går om helsesjekk hos Flyktninghelseteamet, om norskkurset som snart begynner, og om en tannlegetime. Skog viser frem et bilde av døren til tannlegekontoret, like ved Mc Donalds på Trondheim Torg. Det skal gjøre det lettere å finne frem.

- Viktig å la dem slippe til

Etter 45 minutter er møtet mellom de to over. Anja Skog smiler, sier «ha det» og ønsker han lykke til videre. Utenfor bygården oppsummerer hun utfordringer i egen jobb:

- Det er viktig å få tid til å gå gjennom min sjekkliste med ting som det må informeres om, men samtidig være åpen for deres spørsmål underveis. Ofte er jeg presset på tid, og da kan det være en utfordring når det dukker opp problemer. Noen ganger må vi bare legge til siden ting som ikke lar seg løse der og da, og gå videre, sier Skog.

I andre etasje smeller det i et vindu, Michael titter ut, smiler fort og forsvinner igjen.

Les kommentaren: - og det i verdens rikeste land!

Les også: Milliardærer tar norsk asylbutikk til Europa

I gang med livet: Programrådgiver Anja Skog har tatt imot og hjulpet Michael (t.h.) de første ukene etter at han ble bosatt i Trondheim. Etter to år på mottak er han klar for å komme i gang. Issaias Michael Derea fra Tolk Midt-Norge tolker på tigrinja. Foto: OLE MARTIN WOLD
Praten går: På hjemmebesøk snakker programrådgiveren om løst og fast med den nybosatte. Anja Skog vil gjerne vite om det går bra med matlagingen for den unge mannen fra Eritrea. Foto: OLE MARTIN WOLD
Forklarer: Anja Skog gir adressen og viser frem et bilde av døra til tannlegen. Michael har time senere i uka og får nå hjelp slik at han skal finne frem selv. Foto: OLE MARTIN WOLD