Foto: Adresseavisen

– Trønderne kom tidlig i gang med ølbryggingen, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

– De aller fleste som etablerte seg i Trøndelag på midten av 2000-tallet, satset på en lokal profil, og hadde ikke et stort ønske om å bli store. Nå ser vi flere som ønsker å satse stort.

I Midt-Norge har antallet ølprodusenter gått fra nærmere null til over ti de siste ti årene. Spesielt de siste tre årene har det poppet opp mange mikrobryggerier. Og det er stor variasjon i størrelsen. Mens Ølve på Egge har en produksjon på 4000 liter i året, serverer Trondhjem Mikrobryggeri over 76 000 liter øl til sine kunder i løpet av ett år.

200 jobber

Småprodusentene står i dag for omtrent tre prosent av den totale ølproduksjonen i Norge, og syv prosent av sysselsettingen i bransjen. Bryggeri- og drikkevareforeningen anslår at omtrent 200 personer jobber ved landets over 60 mikrobryggerier.

Trønderne er fortsatt ikke blant de aller største produsentene, men stadig flere velger å satse tungt på drikken. Austmann Bryggeri som holder til på Høvringen i Trondheim, er blant de raskest voksende produsentene i Norge i dag. Bare i løpet av de siste året har de fått inn 15 ulike ølsorter på Vinmonopolet, og bryggeriet eksporterer øl til både Sverige og Danmark.

En av eierne, Thomas Sjue, sier at flere land står for tur. I fjor hadde bryggeriet en produksjon på 50000 liter. I år forventer de en vekst på 130 prosent.

Også Stjørdalsbryggeriet er ett av selskapene som virkelig satser. Eierne har foretatt investeringer på over fire millioner kroner, og begynner å tappe øl fra eget bryggeri i høst. Ambisjonen er å produsere over 200000 liter årlig.

Motreaksjon til industrien

Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen merker at konkurransen blant ølprodusentene hardner til.

– Det handler om å levere produkter av god kvalitet og gjøre seg synlig i et marked som har fått et veldig stort utvalg etterhvert. Ølet må skille seg ut, og gi folk noe å prate om. Kreativ produktutvikling er viktig for å gi folk nye smaksopplevelser.

Også her har de ulike bryggeriene forskjellige strategier. Mens Ølve på Egge produserer overgjæret øl som modnes på flaskene, benytter Austmann åpne gjæringskar i sin ølproduksjon.

Nome sier at det vil bli et enda større ølmangfold til norske forbrukere. Han spår at mikrobryggeriene vil stå for nærmere ti prosent av markedet innen 2020.

– Før var ølinteresse litt nerdete, men nå har mikroølet kommet inn på det store markedet, og utvalget til utelivsbransjen har eksplodert. Folk har oppdaget at det finnes mer enn bare lyst øl, og vi har høy kjøpekraft i Norge. Vi har råd til å ha et bevisst forhold til kvalitet og mangfold.

– Populariteten til mikroølet kan også sees som en motreaksjon til industrien. Mange norske forbrukere har blitt mer opptatt av hvor produktene kommer fra, og de har fått et romantisk forhold til kortreist og økologisk mat.

Populær vare: Mikroølproduksjon er en næring i voldsom vekst. Foto: Leif Arne Holme