- Trondheim var viktig. Derfor har vi mye stoff herfra, sier Thomas Robsahm når han besøker Trondheim dokumentarfestival.

Han er mannen bak TV-serien «Punx», som blir vist på NRK2 fra onsdag i neste uke. Tirsdag kveld viser han en filmversjon av serien under Trondheim dokumentarfestival.

LES OGSÅ: DumDum i bokform

I tillegg til at han viser bilder og filmklipp av en rekke punkeband gjennom flere tiår, har Robsahm også intervjuet folk som Jo Nesbø, Karl Ove Knausgård, Thomas Seltzer og flere andre som har hatt et nært forhold til punk.

Fikk samfunnsmessig betydning

- Serien viser at punken fikk stor betydning, både musikalsk sett, i kulturlivet og i hele samfunnslivet. Selv hadde jeg aldri kommet dit jeg er i dag hvis det ikke hadde vært for punken, sier Robsahm.

LES OGSÅ: DumDums åpenhjertige tilbakeblikk

Filmskaperen er selv gammel punker og spilte i band som Thomas Tvileren og White Lord Jesus. Han har fulgt med på punk, post-punk, new wave og beslektede sjangre gjennom flere perioder. Da veteraner som Lasse Myhrvold fra The Aller Værste! og Helge Gaarder fra Kjøtt døde, fant han ut at det var på tide å dokumentere det som skjedde.

LES OGSÅ: Da Stein Groven spilte punk

Adresseavisen ble viktig

«Punx» følger punkens utvikling i Norge helt fra slutten av 70-tallet til i dag. Wannskrækk (som ble DumDum Boys), Johnny Yen Bang!, Sjølmord og Liliedugg er noen av Trondheims-bandene fra første fase som får behørig plass i TV-serien.

- Casino Steels spalte fra London i Adresseavisen fikk stor betydning for utviklingen i Trondheim, sier Robsahm.

- Adressa var den første avisa i verden som hadde bilde av The Sex Pistols og en artikkel om dem, sier Casino Steel i TV-serien. Steel, Stein Groven, skrev en rekke artikler fra London på slutten av 70-tallet. Dumdum Boys-manager Steinar Vikan sier i serien at rapportene hans bidro til at punken utviklet seg raskt i Trondheim.

Sex Pistols i Samfundet

Det hjalp også at The Sex Pistols spilte i Studentersamfundet sommeren 1977. Ulf Risnes, som var i salen, forteller at det ble en banebrytende opplevelse.

Kjartan Kristiansen, Jens Petter Wiig fra Angor Wat og Israelvis, Geir Rakvaag, som var frilansjournalist i Adresseavisen på 80-tallet, og Rolv «Joggi» Gjestland, som studerte i Trondheim og var med på å gi ut Norges første punkfanzine Rockefilla i 1977, forteller også om Trondheims-punken i «Punx».

Filmen og TV-serien gir selvfølgelig god plass til de mest kjente Oslo-bandene, som Kjøtt og DePress og etter hvert Raga Rockers og Jokke og Valentinerne.

Kanskje til noens overraskelse er Lars Lillo-Stenberg en av seriens gjennomgangsfigurer. DeLillos vokste ut av det samme miljøet.

Gikk inn i posisjoner

- Punken påvirket mange. Atskillig flere enn vi er klar over, hadde et nært forhold til det som skjedde. Det er blant annet på denne måten punken fikk betydning for hele samfunnslivet. Når gamle punkere etter hvert gikk inn i etablerte posisjoner, tok de med seg noen av holdningene fra den gangen, sier Robsahm.

Han mener punken var viktig også på en annen måte.

- En rekke gamle punkere ble journalister og forfattere. Halvparten av dem hadde kanskje ikke blitt det hvis ikke punken hadde gitt dem pågangsmot til å prøve seg. For i punken var det ikke nødvendig å være flink for å stå på en scene.

TV-serien forteller hvordan det hele startet, den tar for seg tekster og politiske holdninger, den skildrer Blitz-miljøet og punkens utvikling i flere sjangre. Den fjerde episoden skildrer dagens situasjon og presenterer band som Honningbarna, Oslo Ess, Kvelertak og flere andre som har røtter i det som skjedde sent på 70-tallet.

Fremadstormende: Fem Trondheims-punkere fotografert i 1978. Til høyre Lars Vold, senere vokalist i Liliedugg. I midten Geir «The Moron» Brurok, senere sentral i Blitz-miljøet i Oslo. Foto: ROLV «JOGGI» GJESTLAND
Punke-Seltzer: Thomas Seltzer var punker i svært ung alder. Han er blant gjennomgangsfigurene i «Punx». Foto: HEIDI THRONDSEN