I skipsbyen La Coruna, nord i Spania, ligger det et stort kunstmuseum der utstillingen åpner 19. mai. Allerede i mars skal de 60 store maleriene sendes av gårde til museet der verdenskjente kunstnere som Anselm Kiefer og Alex Katz har stilt ut tidligere. Nå er det Håkon Bleken sin tur.

- Du er i godt selskap?

- Ja, litt for godt antakelig, sier Bleken leende, og legger raskt til at det er morsomt å vite akkurat det.

Stor produksjon

- Det føles litt betryggende også, at det er såpass bra folk som har stilt ut der, sier kunstneren som er mer produktiv enn noen gang.

Hovedtyngden av verkene som nå skal stilles ut, har han malt de siste to årene. Han ligger ikke på latsiden, og helsa er god.

- I løpet av to år får man jo malt litt, da. Og jeg sier som Nils Aas sa til meg, jeg arbeider ikke så mye, det går bare så jævlig fort. Det er sanne ord, det går fort når jeg maler. Og jeg maler ikke mer enn to timer annenhver dag, men jeg vet hva jeg skal gjøre, og da går det unna. Det ville jeg ikke ha greid tidligere, og enkelte ganger går det veldig seint.

- God helse?

Han ler.

- Jeg har jo problemer med søvnen av og til, men jeg maler ikke om natten lenger. Tidligere gjorde jeg det, stillheten om natten tiltalte meg. Jeg laget kulltegninger om natten, sier Bleken og tar en slurk kaffe og et tygg av en goro, og viser frem flere av maleriene som snart setter kurs mot Spania.

«Dødens øy»

- Noen av de siste bildene jeg har laget har med «Ridder Blåskjegg» å gjøre. Det er tittelen på en opera som skal settes opp ved «Den Norske Opera», og bildene mine skal danne et bakteppe. Hovedtema i maleriene som skal til Spania er «dødens øy», inspirert av den belgiske maleren Arnold Böcklin som døde i 1900, og laget ti versjoner av «Toteninsel». Det har fått meg til å male 20 versjoner av begrepet «dødens øy», sier Bleken, og trekker frem ekspemler med motiv fra andre verdenskrig. Silketrykk, collager og malerier. Store verk. Tett i tett, på rekke og rad, klare for avreise. Etter La Coruna skal han ha to utstillinger i Oslo, og den ene av dem har fått tittelen «Dødens øy». Den andre er basert på resten av bildene han har laget de siste årene.

- Er du av dem som drikker for mye Møllers tran?

- Haha, jeg drikker tran hver dag jeg, så det kan hende det, flirer Bleken, og legger til at han har det spesielt morsomt når han lager collager.

Bleken og «Gruppe 5»

Morsomt synes han også det er at Trondheim Kunstmuseum, avdeling Gråmølna, på nyåret starter et treårig prosjekt med «Kunstgaven Håkon Bleken» og «Gruppe 5». Utstillingene skal vise verk av kunstnerfellesskapet «Gruppe 5», som besto av fem billedkunstnere, ansatt ved arkitektavdelingen ved Norges tekniske høgskole, NTH, i perioden 1961–1970. I februar vises bilder av Håkon Bleken og Ramón Isern, og i september er det duket for Håkon Bleken og Lars Tiller.

- Det blir en utstilling der jeg vises sammen med en av de andre, og så veksler vi på. Og så vises vi alle sammen til slutt i en stor utstilling om «Gruppe 5», så dette blir veldig morsomt.

Det ligger an til et travelt 2016 for trondheimskunstneren.

Håkon Bleken koser seg med å lage collager. Blant annet disse fra serien «Dødens øy.» Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN
Håkon Bleken ser på noen av sine bilder, blant annet disse fra serien «Dødens øy» Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN
Håkon Bleken i telefonen mens han koser seg med kjeks, og kaffe med fløte. En stor del av disse bildene skal til Spania. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN