- Tenk deg stemningen fra Jane Austens «Stolthet og fordom», omtrent sånn er det på Gamle scene nå om dagen, ifølge den belgiske regissøren Sigrid T`Hooft, som er spesialist på historiske teaterstykker. Fredag er det premiere på «Armod og edelt sinn» skrevet av den tyske dramatikeren August von Kotzebue på begynnelsen av 1800-tallet, og alt fra musikk til kostymer er tidsriktig 1816-talls.

Fortrolig og sterkt

Teateropplevelse fra 1800-tallet

- Dette er en komedie i tre akter fra 200 år tilbake som tar for seg hvordan makt og rikdom virker på sjelen. Det handler om hvordan vi behandler folk annerledes dersom de er fattige, og at vi opptrer på en annen måte dersom vi er velstående. Det er et universelt tema som er minst like aktuelt i dag, sier regissøren som er opptatt av hvordan kostymer og scenografi fører både skuespillere og publikum inn i den historiske atmosfæren.

Prisvinneren setter ord på tidsånden

Datidens motebilde

- Alt stemmer når du lager teater fra gamle dager på en gammel scene. Den gamle scenen, den gamle bygningen hjelper deg med måten du går på og er på. Vi har fjernet alt av moderne utstyr, alt er strippet ned til den originale bygningen. Dette blir teater slik det ble spilt for 200 år siden, sier T`Hooft som fikk med seg den tyske scenografen og kostymedesigneren Stephan Dietrich på laget. Han har spesialisert seg på design av historiske kostymer og 15 drakter er nå i ferd med å ta form på systua ved Trøndelag Teater.

- Vi prøver å få det til å se ut som motebildet fra 1816 med korrekte, historiske kostymer. Her er unge jenter kledd i moteriktige klær fra den tiden, og eldre mennesker har klær fra en enda eldre periode. Og vi har ulike karakterer med ulike uttrykk. Her er både velstående og fattige, noe draktene gjenspeiler, sier Stephan Dietrich og understreker at noe av det viktigste er å ha en klar formening om hva slags snitt klærne har, at du lager en silhuett og form som er i tråd med tidsbilde.

Året var 1970 og Liv og Linn Ullmann var på konditori

Håndbroderte detaljer

- Det som er bra med kostymeavdelingen her er at de er godt kvalifisert for å gjøre akkurat det. Det er mange detaljer som skal stemme, og det er en del håndlagde detaljer og broderier som må til for at det skal få dette autentiske uttrykket. Vi lager korsetter til damene, og selv om man ikke ser dem er effekten helt avgjørende, sier Dietrich.

For detaljene er viktige, og da snakker vi ikke om de små detaljene du kun ser på nært hold, men håndbroderier med store sting kan se håndlaget ut på ganske lang avstand, ifølge scenografen.

- Jeg er opptatt av design på den måten at jeg ikke bare ønsker å kopiere kostymer fra historiske bøker, jeg ønsker å skape noe nytt. Denne historien finner sted i 1816 i en tysk havneby, og det må være tydelig at dette handler om en havn. Vi forteller jo en del av historien mellom de ulike karakterene gjennom design og kostymer.

Nytt år, nye opplevelser

Krevende stil

Trine Bjørhusdal er leder for kostymeavdelingen ved Trøndelag Teater. Hun synes det er spennende med historiske kostymer, men legger ikke skjul på at mønster og tilskjæring er langt mer krevende enn på dagens klær. Skuldersøm, snitt og ermer er annerledes, og buksene ligner på bunadsbukser.

- Klærne har empirestil med høyt liv og har gjerne litt puff i ermene. Vi har brukt ullstoff i kombinasjon med tynne, og fine stoffer i Jane Austen-stil. Det er mye å sette seg inn i og vi har holdt på for fullt siden november, sier Bjørhusdal.

To musikere i orkestergraven spiller Schubert, og det er pianisten som beordrer at teppe skal opp. Her er alt strippet for tekniske løsninger.

«Armod og edelt sinn» har premiere på Gamle Scene fredag 15. januar.

Tidkrevende prosess: Det er tidkrevende å gjenskape kostymer fra 1800-tallet, viktige detaljer må være med, i følge scenograf Stephan Dietrich og kostymemaker Trine Bjørhusdal (t.h) Foto: Adresseavisen
Tidkrevende håndsøm må til for å gjenskape motebildet fra 1800-tallet. Foto: Adresseavisen
Den tyske scenografen Stephan Dietrich har tatt turen til Trøndelag teater for å lage historiske kostymer til "Armod og edelt sinn" Foto: Adresseavisen
Tidsriktige kostymer: Kostymene er desginet etter 1816-tallets motebilde, med empiredrakter i Jane Austin-stil. Foto: Adresseavisen
Sceneuttrykket er gjenskapt i 1800-talls stil, helt uten tekniske hjelpemidler. Foto: Adresseavisen
Mye søm må gjøres for hånd for å få det tidsriktige uttrykket fra 1816, i følge kostymemaker Trine Bjørhusdal Foto: Adresseavisen