Herre min hatt, for en debut!

Kriblende, kraftfull og kvass kvalitets-krim, med en kunnskapsrikdom som strømmer over av naturvitenskapelige, litterære, filosofiske og juridiske henvisninger uten at det oppleves kleint i spenningssammenheng. For Stein Sørensen kan lett introdusere originale, men klare juridiske forbindelser mellom Hammurabis lover via rettsprosessen i Njåls saga og over til de lumske advokatene i Dickens´«Bleak House» og til Kafkas «Prosessen», som et smart mellomparti i beskrivelsen av Oslos underverden.

LES OGSÅ: Debuterer med skogsroman - og annet boknytt vår 2016

Hovedpersonen Kyrre Tanding er i begynnelsen en streit jusstudent, men har dårlige venner som har slått seg opp på brutal, kriminell business. Kyrre lever et eremittliv sammen med sin grå Lucie, men lokkes og trues med på et ran mot Remi Hagen, en slags mafiaboss, der kunst av Picasso, Miro og Bleken henger på veggen.

Leseren møter en rekke troverdige personer, der spesielt barndomskompisen Arfan fremstår som kvintessensen av farlig og grådig kynisme. Han lever i et kontrol-lerende forhold med Hildegunn, som sammen med Kyrre blir, etter hvert, hoved-personene i denne nyskapende og ytterst velskrevne romanen.

Leseren møter Kyrre i 2014 på en gård i Folldal der han sitter med fotlenke etter å ha sonet en lang dom for medvirkning til drap og grovt ran. Her venter han på sine hevnere. Selve hovedhandlingens forløp er lagt til noen vår- og sommermåneder i 2003.

En annen effekt som funker for denne leser er tallet fire som går igjen i mange varianter i teksten og i tittelen. Om samleiets fire faser, om pengenes fire funksjoner, om Roosevelts fire grunnleggende friheter, om de fire kroppsvæsker osv. Små fine ansatser til essays beriker denne helt annerledes spenningsromanen, som jeg tror vil sette en helt ny standard for norsk, nordisk og internasjonal kriminallitteratur.

Anmeldt av STEIN ROLL