«I Trondheim finnes det bare to malere, ifølge Adresseavisen, og begge gjør meg syk!», skrev Dordi Glærum Skuggevik i et Ordet Fritt- innlegg i Adresseavisen denne uken. I innlegget gikk hun hardt ut mot Håkon Bleken og Håkon Gullvåg.

Les hele innlegget her (Pluss)

Savner flere stemmer

Reaksjonene på den pensjonerte lektoren og samfunnsdebattantens angrep på kunsterne, lot heller ikke vente på seg (Pluss).

Direktør for Trondheim kunstmuseum, Johan Börjesson, leser Skuggeviks innlegg som en personlig ytring om Bleken og Gullvågs kunst, fremfor en kvalifisert kunstkritikk. Han mener likevel det ligger en reell kritikk i Skuggeviks innlegg.

- Bruker Adresseavisen for mye plass på Gullvåg og Bleken?

- Jeg synes Adresseavisen bruker for lite plass på andre kunstnere, ler han.

Han skulle gjerne sett flere kunstnere omtalt i avisen, og mener dekningen kan skape et noe skjevt bilde:

- Skuggevik har dog et viktig poeng i at disse to gis uproporsjonalt stor plass. Ikke minst i Adresseavisen kan man forledes til å tro at det i prinsippet bare er disse to kunstnerne som har betydning i Trondheim, sier han.

Direktøren sier han mistenker at også de to kunsternes kjendisstatus spiller inn på dekningen.

- Jeg syns deres kunne ha gått mer inn i selve kunsten, sier Börjesson.

- Fornyer seg

I innlegget skriver Skuggevik at de to profilerte kunstnerne gjør henne syk, og omtaler deres verk som «statisk» og «kjedelig».

Det er direktøren uenig i.

- Kunstnerne er begge meget dyktige og har lange karrierer der de konsekvent utforsker og fornyer sitt bildespråk. Spesielt Bleken har hatt betydning gjennom sitt arbeid i Gruppe 5, og som en intelligent, giftig og avholdt stemme i norsk kulturliv. Begge er også meget kommersielt fremgangsrike, sier direktøren.

I en sms skriver Skuggevik blant annet at hun har fått mye støtte for sitt innlegg, og hun har sagt det hun har å si om saken.

- Betyr mye for mange

Kulturredaktør Stian Wallum i Adresseavisen mener det er viktig at avisen er tett på de to kunstnerne:

- Jeg kan forstå at kunstfeltet føler at det blir mye Håkon og Håkon, men ut i fra hvilke kunstnere som betyr mye for mange i vårt nedslagsfelt, mener jeg vi må dekke de største kunstnavnene tett. De er kunstnere som går inn i aktuelle saker, i verdispørsmål. Derigjennom setter de nyhetsdagsorden på mer enn bare kunsten sin, sier Wallum.

Han sier at avisen samtidig har et samfunnsoppdrag i å dekke nye, spennende kunstnavn.

- Det håper jeg vi klarer. Jeg mener vi har en veldig bra kunstkritiker som ser og anmelder mye annet kunst enn Bleken og Gullvåg. Senest med trondheimskunstner Lars Skjelbreia som debuterte på Trøndelag senter for samtidskunst, som vi viet stor oppmerksomhet.

- Er Adresseavisen generelt for dårlige til å favne kunstmiljøet?

- Alle kulturarrangører og kulturprodusenter har et legitimt ønske om å bli sett enda mer enn en regionavis klarer. Derfor er det bra at det finnes nisjemagasiner som Artscene. Vi må hele tiden balansere det som har appell for leserne, og det som er relevant for kunstfeltet isolert sett.

- Er det noe i denne kritikken du tar med deg?

- Dette er ikke en ny kritikk. Det er et spørsmål vi har fått på bordet før, og noe vi tenker på.

Dordi Glærum Skuggevik har fått motbør og støtte for sitt innlegg i Adresseavisen. Foto: Terje Visnes, ADRESSEAVISEN
Håkon Gullvåg og Håkon Bleken ønsket fredag ikke å kommentere Skuggeviks innlegg. Foto: Montasje, foto: Terje Visnes/Jens Petter Søraa
«Gruppe 5» på utstilling: Håkon Bleken og Johan Börjesson på Gråmølna før utstillingen «Håkon Bleken og Gruppe 5: Ramon Isern» som åpner søndag. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen