- Jeg har vært i Trondheim tre ganger, og jeg synes det er en så veldig vakker by. En vakker festival i en vakker by. Jeg gleder meg veldig, sier Bent Sørensen på telefon fra København.

Den danske 57-åringen er årets festivalkomponist når Trondheim kammermusikkfestival arrangeres fra 26. september til 2. oktober. I løpet av festivaluka får publikum anledning til å oppleve 14 av hans verk. Åpningskonserten i Nidarosdomen blir tre korverk som skal framføres av Trondheims nye profesjonelle kor. Men det er trippelkonserten «L'isola della citta» for fiolin, cello, piano og orkester det knyttes størst forventninger til. Verket er et bestillingsverk fra Trondheim Kammermusikkfestival, Danmark Radios Symfoniorkester og Trondheim Symfoniorkester, og skal oppføres som torsdagskonsert i Olavshallen.

Som små øyer

«L'isola della citta», som betyr øya i byen, er spesialskrevet for klavertrioen Trio con Brio Copenhagen. Inspirasjonen hentet Sørensen fra sin egen balkong.

- På det tidspunktet bodde vi i en leilighet som var den eneste i gata med balkong. Der ute sto vi, som ei øy i en kjempestor by. Vi mennesker er som små øyer i byen, vi går rundt og lar byen påvirke oss. De tre solistene svømmer som små øyer rundt i havet. Musikken i klavertrioen blir overdøvet av orkesteret, som er verden utenfor. Jeg synes det store rundt omkring er interessant, forklarer Sørensen.

Verket fikk danske kritikere til å sammenligne 57-åringen med Beethoven, da det ble urframført i København i slutten av januar.

Lenke til opptak av urfremføring her

- Det er nesten bare Beethoven som har skrevet en trippelkonsert før, sier kunstnerisk leder Sigmund Tvete Vik i Trondheim kammermusikkfestival.

Han gleder seg til å kunne presentere Bent Sørensen for det trønderske publikummet. Sørensen har tidligere vært festivalkomponist under Risør kammermusikkfest og Festspillene i Bergen, og har samarbeidet med flere norske musikere som Leif Ove Andsnes, Frode Haltli og Tine Thing Helseth.

Komponerte som åtteåring

Det var stykket «It is Pain Flowing Slowly Down a White Wall» som gjorde Tvete Vik oppmerksom på den danske komponisten. Trondheimsolistene og Frode Haltli framførte det under kammermusikkfestivalen i 2012.

- Det er et fascinerende stykke som alle ble veldig betatt av. Sørensen har et eget språk. Arne Nordheim oppsummerte musikken hans godt da han sa at det minnet ham om noe han aldri hadde hørt. Fragmentene er lett tilgjengelige på et vis, og vakre, men glir litt ut. Det er vakkert og flott på sin egen måte, forklarer Tvete Vik.

I fjor var Maja Ratkje festivalkomponist - les intervju med henne her

Sørensen vokste opp med en far som spilte fiolin og klaver, men selv hadde han ikke tålmodighet til å terpe på instrumenter. I stedet ble han raskt interessert i partitur og noter, og begynte allerede i åtte-ni-årsalderen å skrive egen musikk.

- Man tar kanskje fire-fem virkelig store beslutninger i livet. Da jeg var 21-22 år bestemte jeg meg for å slutte med alt det andre, og bare drive med musikk, forteller han.

Reiser nygift til Trondheim

Som komponist er Sørensen opptatt av å finne et annen måte å uttrykke det han gjør på.

- Musikk handler ikke om noe, det er abstrakt, men samtidig fylt med følelser. Musikken er der i forveien. Å få et bilde på den, lager også en forståelse av noe utenfor. Som å stå på balkongen og holde min kjæreste i hånden, bemerker Sørensen.

16. april gifter han seg med en av Danmarks ledende pianister, Katrine Gislinge, som han har vært samboer med i flere år. Også hun kommer til Trondheim kammermusikkfestival.

- Det blir gøy å være der sammen, det er noen ganger vi samarbeider. Stort sett har vi hver vår greie. Vi kan for eksempel sitte på hver vår ende av leiligheten og jobbe med egne ting, og så møtes. Det er en gave, understreker Bent Sørensen.