Sammen med flere amerikanske og kanadiske kor skal trondheimskorene fremføre den norske komponisten Ola Gjeilos «Sunrise Mass» i Carnegie Hall i New York.

Konserten arrangeres mandag 7. mars og finner sted i den største av salene i det ærverdige bygget, med plass til 2804 publikummere.

- Er det ikke vakkert, spør Petra Bjørkhaug da vi avbryter koret under øving i Tempe kirke. Den nest siste før de reiser ned.

- Å få lov til å synge i Carnegie Hall ... Det er en drøm av en konserthall med en lang og spennende historikk. Vi er veldig beæret, sier Bjørkhaug.

Fikk enorm respons

Da oratoriekoret fremførte «Sunrise Mass» i Nidarosdomen i april 2013, var det knapt blitt gjort tidligere. Konserten fikk gode tilbakemeldinger, både fra publikum og fra Adresseavisens anmelder som kalte musikken «et fantastisk verk som virkelig kommer til sin rett med Nidarosdomens imponerende akustikk» og konserten «en nytelse som gir rom for både ettertanke og glede».

- Vi fikk enorm respons på konserten. Det rørte folk på en litt mystisk måte, og vi fikk lyst til å gjøre det igjen, sier Bjørkhaug, som beskriver verket som et vakkert og tiltalende, litt rørende stykke musikk.

Da koret for noen måneder siden fikk invitasjon fra komponisten til å delta i et stort internasjonalt kor som skal fremføre verket, ble de selvsagt begeistret. Samtidig måtte de gå noen runder internt.

Gir ut plate fra Domen

- Hver sanger betaler for sin tur, og vi spleiser på fremføringen, så det blir et kostbart kormedlemskap, ler Bjørkhaug.

For anledningen parer oratoriekoret opp med Singsaker songlag, der halvparten av medlemmene også synger i oratoriekoret. Dirigent i New York blir amerikaneren James M. Meaders.

- Vi er det eneste norske koret. Det må bety at vi gjorde en god fremføring forrige gang. Og så er det nok noe med symboleffekten fra Nidarosdomen, og at vi er et av få kor i Norge som har fremført verket, sier Bjørkhaug, som ikke lenger er dirigent for oratoriekoret. Men ettersom hun var dirigent sist gang verket ble fremført, er hun med også denne gangen.

Bjørkhaug var også dirigent for Ketil Bjørnstads bestillingsverk til Olavsfestdagene, «Sanger om tilhørighet – et oratorium» i 2014, der oratoriekoret var blant de 100 medvirkende. Verket ble urfremført i Nidarosdomen til terningkast fem fra vår anmelder, som mente dette var «et oratorium som står seg».

Det ble gjort opptak av konserten, som nå gis ut på plate.

- Det er gjerne en del ting som skurrer på et liveopptak. Men samtidig, i våre dager med så mange praktfulle plateinnspillinger – det var slik det var. Det er mye fint der, sier dirigenten.

Komponist Ola Gjeilo (født 1977) er opprinnelig fra Bærum, men er bosatt i New York. Både Gjeilo og trondheimskomponist Kim Andre Arnesens musikk er blitt flittig fremført i USA de siste årene.

Menneskets grådighet - «Mammon» - er tema for Olavsfestdagene til sommeren. Det kommer til uttrykk i Kim Andre Arnesens bestillingsverk, festivalens åpningskonsert. (Pluss)

- Enestående sjanse

- Det kan virke som amerikanerne er begeistret for det norske tonespråket. Neste år skal det fremføres et verk av Arnesen i Carnegie Hall, sier Bjørkhaug.

Karl Bjørnar Olsen i Singsaker songlag har administrert reisen for de 40 kormedlemmene.

- Vi er veldig spent. Høyere enn dette kommer man ikke som korsanger i Trondheim. Vi kunne ikke la sjansen gå fra oss, sier Olsen.

Dirigent Petra Bjørkhaug kaller Carnegie Hall en drøm av en konserthall med en lang og spennende historikk. Foto: Pål Haugbro