Direktør Johan Börjesson på Trondheim kunstmuseum får kritikk av Adresseavisens kunstanmelder for at han ikke har fitt museet en tydelig profil. Foto: Vegard Eggen

De som følger Trondheim kunstmuseum tett, har ulike forklaringer på de svake besøkstallene fra 2015, da bare drøyt 10 000 betalende publikummere var innom dørene.

Adresseavisen brakte onsdag en oversikt over besøkstallene hos museene som er organisert i Museene i Sør-Trøndelag (Mist). Tallene viste at særlig Trondheim kunstmuseum hadde få publikummere i 2015.

Museene tok i 2015 i bruk et annet system for å registrere antall besøkende, slik at tallene  ikke er direkte sammenliknbare med tallene fra tidligere år.

Direktør Johan Börjesson sa at han hadde håpet på langt høyere tall og at museets høyeste prioritet nå er å arbeide for å få tilbake publikummere som tidligere pleide å gå i museet.

Savner selvransakelse

Han viste også til at konflikten mellom Håkon Bleken og museets tidligere direktør, Pontus Kyander, kan ha ført til svakere besøk.

Gustav Svihus Borgersen, Adresseavisens kunstanmelder, mener museumsdirektøren burde ha forsøkt å finne kunstfaglige forklaringer på de synkende besøkstallene.

- Jeg savner en kunstfaglig selvransakelse. Börjesson har tidligere snakket om dårlig vedlikehold, taklekkasje og problemer med adkomsten for funksjonshemmede. Slike bygningsmessige forhold kan selvfølgelig spille en rolle. Samtidig finnes det nok av eksempler på museer som har dårlige lokaler, men likevel trekker mye folk, sier Borgersen.

For lite synlig

Han mener dagens direktør er for lite synlig, at han ikke har gitt museet en tydelig profil og at driften er preget av mange små arrangementer som ikke blir godt nok markedsført.

- De har hatt noen svært gode utstillinger og noen som har vært litt slappere. Men Kunstmuseet, i likhet med mange andre museer av samme type, har nok en identitetskrise. De vil både drive museum og vise samtidskunst. Dette er en vanskelig balansegang, sier Borgersen.

Han tilføyer at Börjesson tok over i en svært vanskelig situasjon med dårlig økonomi, men savner tydeligere signaler om hva han vil.

Langvarig utvikling

- Börjesson har tidligere nevnt Moderna Museet i Stockholm som et forbilde, siden de både klarer å trekke store folkemengder og vise betydelig kunst. Men jeg ser foreløpig ingen tegn på at Kunstmuseet går i samme retning, sier Gustav Svihus Borgersen.

Håkon Bleken mener det er én klar hovedårsak til at publikumsinteressen for Trondheim kunstmuseum har sunket kraftig:

- Besøkstallet begynte å synke for fem, seks år siden. Det skjedde samtidig med at museet sluttet med å vise fram kunst fra sin flotte, faste samling. Den var en gang en av landets største og beste samlinger, og det finnes verker der som stadig må vises fram, sier han.

Misfornøyd styreleder

Bleken mener det er helt feil at mange sluttet å komme på grunn av konflikten mellom ham og Pontus Kyander.

- Publikum sluttet å komme fordi Kyander ikke viste fram den faste samlingen. Alle direktørene før ham var flinke til det, i tillegg til at de selvfølgelig hadde skiftende utstillinger ved siden av, sier Bleken.

Styreleder Rasmus Brodtkorb i Museene i Sør-Trøndelag er ikke fornøyd med drøyt 10 000 betalende gjester på Kunstmuseet i 2015.

Har tillit til Börjesson

- Det er viktig at vi får økt publikumsoppslutning om Trondheim kunstmuseum, og styret har full tillit til at direktør Johan Börjesson vil ta seg av den oppgaven på en god måte. Styret er dessuten opptatt av publikumsutviklingen på alle museene i Mist, og vi har vedtatt at dette skal prioriteres høyt, blant annet for å øke våre egne inntekter, sier han.

Brodtkorb er også opptatt av at man tidligere ikke har hatt gode nok metoder for å telle antall besøkende. Det nye tellesystemet som ble innført på museene fra 2015 vil gi et bedre sammenlikningsgrunnlag for de neste årene, mener han. Brodtkorb sier dessuten at synkende besøkstall ser ut til å være en trend som gjelder mange museer over hele landet. Den trenden er styret for Mist opptatt av å snu.