- Tusen tusen takk, sa Anne Krigsvoll da hun til jublende applaus takket for prisen for beste birolle i filmen «Kvinner i for store herreskjorter», spilt inn i Trondheim.

LES KOMMENTAR: Kanonpris i støtet

- Takk til manusforfatter Gunnhild Øyehaug, elskede Yngvild Sve Flikke (regissør red.anm.) og hele Trondheim. Veldig hyggelig å være tilbake i Trondheim og tusen takk, takket Anne Krigsvoll.

Like før hadde taktfast trampeklapp fulgt Øystein Dolmen og Kåre Vestrheim opp på scenen da de tok imot prisen for beste filmmusikk. Sammen med Gustav Lorentzen har de laget musikken til «Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin».

Takket hverandre

Kåre Vestrheim takket Øystein Dolmen som hadde gitt ham lov til å tafse på deres snadder. Øystein Dolmen takket først og fremst Kåre Vestrheim. Han innrømte at han hadde vært spent og usikker på om andre skulle få lov til å tukle musikken til Gustav Lorentzen og ham selv.

To svært erfarne trøndere kunne i tur og orden gå på scenen for å ta imot hver sin Kanonpris. Prisen henger ekstra høyt fordi det er folk i filmbransjen som har stemt fram vinnerne.

- Det er veldig hyggelig at noen anerkjenner det jeg gjør, sier Anne Krigsvoll. Hun sier det ikke er livet om å gjøre å vinne, men likevel er det så viktig for henne at hun kommer ens ærend for kanskje å ta imot pris. Hun kommer rett fra prøve på Nationaltheatret og skal tilbake til Oslo med en gang.

- Og så får jeg meg en tur til Trondheim, sier hun og stråler og klemmer når hun møter Øystein Dolmen som også har vunnet pris.

Klokkeren det drypper på

- En stor ære, sier Dolmen. Men han mener at Kåre Vestrheim har mesteparten av æren for filmmusikken.

- Jeg føler meg som klokkeren det drypper på, sier han.

- Å vinne er en kjempeinspirasjon. Det er fantastisk at musikken vår kan hevde seg på et nytt felt. Filmmusikk er en luftig sjanger, sier Dolmen og forteller om filmmusikkens mysterier med dramatiske og dramaturgiske effekter som er noe helt annet enn å lage populærmusikk.

- Kåre har gjort en fabelaktig og fenomenal jobb med å bygge opp scener. For meg er det viktigste er å slippe gratis inn på fester.

Spent filmregissør

En spent filmregissør Yngvild Sve Flikke, «Kvinner i for store herreskjorter», kom til showet sammen med Inga Ibsdotter Lilleaas som var nominert til prisen for beste kvinnelige hovedrolle. Filmen hadde premiere som åpningsfilm for Kosmorama i fjor. Nå er det stas å være tilbake, nominert i tre klasser: beste birolle, beste produksjonsdesign (Tuva Hølmebakk).

- Utrolig hyggelig å bli nominert og helt fantastisk dersom jeg vinner, sa Inga Ibsdotter Lilleaas før prisutdelingen.

- Det er en stor anerkjennelse for filmen å være nominert i tre klasser, sier Yngvild Sve Flikke.

- Og så får vi møtes. Det er så mange gode filmminner når vi går gjennom Trondhein, byen der vi laget «Kvinner i for store herreskjorter». Jeg er veldig, fornøyd med at to av skuespillerne mine er nominert og syns det er helt fantastisk at Anne vant.

Trier vant tredobbelt

Aller første prisvinner på scenen var Joachim Trier som fikk regiprisen for «Louder Than Bombs». Filmen hans fikk også prisen for beste manus og beste foto.

Men de aller gladeste prisvinnerne var nok Johan Kaos og Harald Mæle Jr.som fikk Filmwebs pitchepris på 100 000 kroner.De fikk prisen for presentasjonen av prosjektet sitt, «Gründer».

Kanonpris med kulturminister

kulturminister Linda Hofstad Helleland er på sin første filmfestival som statsråd, men forteller at hun har vært på Kosmorama mange ganger før. Hun slår fast at trøndersk film er i kraftig vekst og viser til statistikken som kan fortelle at det var 67 prosent flere arbeidsplasser i midtnorsk filmbransje i 2013 enn i 2008.

Hun er veldig glad for å få til å komme til Kosmorama og hilse til Kanonprisen. Tidligere i år møtte hun kritikk fordi hun ikke kom til filmfestivalen i Tromsø i januar.

- Da kunne jeg ikke. Jeg måtte i min første regjeringskonferanse, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland som understreker at hun er veldig opptatt av at film skal bli ett av bena Norge skal stå på framover og vil ha et filmmiljø som satser internasjonalt.

- Det trønderske filmmiljøet må satse videre, tenke stort, hårete og internasjonalt. Filmindustrien skaper verdier, arbeidsplasser og store opplevelser, sier hun.