- Det kom en lastebil kjørende fra den katolske kirke med bildene, og det var aldri spørsmål om å ha dem i den nye kirken. De er nok for modernistiske. Mange i menigheten har kranglet om nonfigurativ kunst, de vil heller ha renessansestilen med Kristus på korset, sier Bleken som har hatt bildene på kjøkkenet i snart et par års tid. Han synes det er morsomt å se igjen bildene han laget for mer enn 40 år siden, og at de nå er samlet på utstilling.

I 1973 vant Håkon Bleken utsmykningskonkurransen til St. Olavs kirke i Trondheim og laget blant annet en 60 kvadratmeter stor altertavle. Etter mye om og men ble det 26 tonn tunge verket flyttet til Sverresborg Folkemuseum da det ble bestemt at kirken skulle rives. Serien «Korsveien» var også en del av utsmykningen og besto av 15 collager der billedspråket hadde utgangspunkt i dagsaktuelle hendelser.

Dagsaktuelle uttrykk

- Jeg synes det er så interessant hvordan Bleken har tatt Kristus vei til Golgata og satt lidelse inn i samtiden med avisutklipp fra militærkupp i Chile og Vietnamkrigen. Og med tema som er en blanding av politikk og religion var jo dette et dristig prosjekt til en kirke, sier Randi Nygaard Lium som er seniorforsker ved museene i Sør-Trøndelag.

- Folk var skeptiske, men den katolske kirke godtok bildene, noe jeg tviler på at den protestantiske kirke hadde gjort. Den katolske kirke har vært mer åpen for modernistisk kunst, men i begynnelsen reagerte de, sier Bleken om bildene som prydet den katolske kirken i Trondheim i nærmere 40 år før de ble levert tilbake til kunstneren.

- Rent kunstnerisk er det fine ting som jeg er veldig glad for å ha laget. Istedenfor å fråtse i farger er de ganske mollstemte, noe som passer godt til en korsvei.

Bildene er like aktuelle nå med tanke på flyktningsituasjonen, krig og terror som berører oss i dag, ifølge Lium. Hun synes det er viktig å vise denne utstillingen på Folkemuseet, at det mellom de gamle husene også kan vises billedkunst.

Moderne kulturhistorie

- Serien har et veldig moderne uttrykk som jeg tror vil være til inspirasjon for unge kunstnere. Vi er stolte av å få dem hit. Dessuten gir det mening å binde kunsten ute og inne sammen, sier Lium og sikter til at den store altertavlen i mosaikk er plassert ute som inngang til byavdelingen ved museet.

- Dessuten har kunsten vært i samme kirke, så det er morsomt at det nå henger sammen på Sverresborg, føyer Bleken til. Begge er glade for at flere nå får anledning til å se kunsten, noe svært få har gjort ettersom de kun har vært tilgjengelige i den katolske kirke.

Fem kulltegninger og tre malerier henger sammen med serien «Korsveien» og er tatt med for å fortelle om bakgrunnen og oppbyggingen av flaten som også går igjen i collagene. De kan sees som en gradvis utvikling til «Korsveien», ifølge Bleken.

- Hva skjer med samlingen etter denne utstillingen?

- Vi får se, jeg har deponert dem hit foreløpig, så får vi se hva vi kan gjøre med dem, sier kunstneren.

Utstilling vises på Sverresborg folkemuseum fra 15. mars-22. mai.

Håkon Blekens collager fra serien «Korsveien» stilles nå ut ved Sverresborg folkemuseum Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen
Håkon Bleken stiller ut samlingen «Korsveien» på Sverresborg folkemuseum, bilder som var en del av hans utsmykning i den gamle katolske kirken i Trondheim. T.v. Randi Nygaard Lium, seniorforsker ved museene i Sør-Trøndelag. Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen
Håkon Bleken foran den tidligere altertavlen ved den gamle katolske kirke i Trondheim. Altertavlen står ved inngangen til byavdelingen på Sverresborg folkemuseum Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen