Terrence Malick skal ha ros for å utfordre sin status som en av de største nålevende amerikanske filmkunstnerne. Hans syvende spillefilm, «Knight Of Cups» er hans minst tilgjengelige. En slags meditasjon over tilværelsens uutholdelige tomhet. Christian Bale er gjennomgangsfigur med suksess og jetsettliv i Los Angeles, som en slags pilegrim i drømmeland.

Det er særlig de to 70-tallsfilmene «Badlands»(1973) og «Days Of Heaven»(1978) som har gitt Malick legendarisk ry i amerikansk film, til tross for, men også kanskje etter hvert på grunn av at han aldri opptrer offentlig. Cannes-vinneren «The Tree Of Life» (2011) er hans siste store triumf, i hans overraskende produktive periode etter comebacket med krigsfilmen «The Thin Red Line»(1998).

«Knight Of Cups» er enda litt lenger ut i brudd med konvensjonell filmfortelling enn Malicks forrige film, «To The Wonder»(2012) hvor Ben Affleck spilte hovedrollen nesten uten å få sagt en replikk. Mens det var et samlivsrama i hjerte og smerte er «Knight Of Cups» en slags meditasjon over tilværelsens uutholdelige tomhet.

Christian Bale er gjennomgangsfigur med suksess og jetsettliv i Los Angeles, som en slags moderne pilegrim, en bortkommen sønn i drømmefabrikken. . Hovedpersonens forhold til og filmens blikk på kvinner, bygger opp under et høystemt, selvopptatt gammelmannsperspektiv som kler Malick dårlig.

Musikken og røffe, sanselige bilder gjør at noen vil finne visjonær, original film i «Knight Of Cups». Andre vil finne pretensiøs, ujevn film som prøver å gå egne veier, men roter seg bort underveis. På sitt beste er filmen en slags eksistensiell Los Angeles-parallell til Roma-skildringen til Paolo Sorrentino i «Den store skjønnheten»(2013).

Det er mulig filmen tjener på å bli sett flere ganger. Som impresjonistisk filmfortelling uten sikkerhetsnett imponerer filmen mer imot til å bryte konvensjoner enn i resultat. Det er fascinerende å se store filmstjerner som statister i en kunstfilm, men for meg er «Knight Of Cups» skuffende middels og den klart svakeste filmen til Terrence Malick.

Dekadent tristesse: Christian Bale og Cate Blanchett spiller ut den indre tomheten i filmbransjen og i California i «Knight Of Cups». Foto: Melinda Sue Gordon