- Boken er en krysning mellom en biografi og en kunsthistorisk presentasjon. I den finnes det ingen klare skillelinjer mellom kunst, liv og politikk, sier Paasche. Hun har skrevet en bok der disse elementene glir over i hverandre. Hannah Ryggen (1894–1970) er blant Nordens mest betydningsfulle kunstnere og bodde mesteparten av sitt voksne liv på Ørlandet. Hun var utdannet maler, men valgte å uttrykke sitt sterke samfunnsengasjement gjennom billedveven.

Vevde gjennom utviklingen av Norge

- Hun hadde et sterkt personlig engasjement. Jeg har konsentrert meg om verkene som er skapt i perioden fra begynnelsen av 1930-tallet, da fattigdom og nød preget Norge, og fram til midten av 1950-tallet. Hennes kunstnerskap følger utviklingen av det moderne sosialdemokratiet i Norge, noe som er interessant i seg selv.

Paasche har hatt et stort kildemateriale å jobbe med, blant annet gjennom det nye arkivet i Gunnerusbiblioteket. Der finnes det mengder av brev og dagbøker som ble skrevet av både Hannah og Hans Ryggen.

- Ryggen ble en verdensstjerne til tross for at hun flyttet fra Malmö til Ørlandet, og valgte veven fremfor maleriet. Hun overskrider på mange måter de harde livsbetingelsene hun levde under og fikk en lysende internasjonal karriere. Et av aspektene som virkelig er slående er hvordan hun forener arven fra folkekunsten med en internasjonal modernisme, sier kunsthistorikeren som har kalt boken hun har skrevet «Hannah Ryggen. En fri». Hun mener vevkunstneren har fått altfor liten plass i norsk kunsthistorie.

Betydningsfull og anerkjent

- Ryggen har en fascinerende frihet i billedspråket sitt. I 1948 laget hun et teppe som het «En fri» hvor hun er spesielt opptatt av forholdet mellom enkeltindividet og et stort sosialt fellesskap. Med tanke på hvor stort kunstnerskapet hennes er, burde det ha vært skrevet langt mer om henne både i kunsthistorien og i media, sier Paasche og får støtte av seniorforsker og tekstilkunstner Randi Nygaard Lium.

- Ryggen er høyt verdsatt av en gruppe som ikke er så stor i Norge. For meg som tekstilkunstner var hun det store forbildet, sier Lium. Hun mener også det er enestående at en tekstilkunstner har fått en slik posisjon som Hannah Ryggen fikk, spesielt i utlandet.

Stjerne i utlandet

- Hennes verk har vært gjenstand for stor interesse de siste årene. Flere av hennes kjente arbeider har vært presentert i Kassel blant annet. Hun stilte også ut i USA, og i Sverige ble hun kalt vevkunstens svar på Michelangelo, sier Lium. Nasjonalgalleriet hadde en utstilling med Ryggens verk i fjor sommer, men det er Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim som sitter på hovedsamlingen.

- Det er litt sånn at når du slår gjennom i utlandet, blir du tatt inn i varmen hjemme i Norge også. Men til nå har hun ikke engang vært på pensum for kunsthistoriestudentene her, sier Lium.

...og snart kommer kunsthallen...

Hannah Ryggen var en vevkunstner av verdensformat, og ble kalt vevkunstens Michelangelo Foto: Aud Mollan
Et av Hannah Ryggens mange verk ved Nordenfjeldske kunstindustrimuseum Foto: Adresseavisen