Med fem skudd i kroppen endte Gleditsch sine dager i Falstadskogen. Ennå har ingen funnet liket etter den markante teatersjefen på Trøndelag Teater.

- Henry Gleditsch var en stor helt og kunstner som sto for sine meninger, sier regissør Camilla Størseth.

Les også: - Ingen skal true oss til taushet

"En utmerket gærning"

Hun har sammen med Carl Anders Hollender og Ingvild Aarseth skrevet manuset og utviklet konseptet som danner utgangspunktet for forestillingen ”En utmerket gærning”. I stykket brettes de siste årene av teatersjefens liv ut foran publikum i borggården på Falstad – i omgivelser som under krigen sto for brutalitet og død.

- Vi synes det er fantastisk å få spille her hvor det faktisk skjedde. Publikum vil få en unik opplevelse og atmosfære fra krigens dager. Vi har til og med tatt i bruk det gamle vakttårnet for å skape uhygge, sier Størseth.

- Han må på scenen igjen

Det var under forelesning med teaterhistoriker Thoralf Berg på NTNU at interessen for den gamle teatersjefen ble vekket til live

- Han må på scenen igjen, tenkte jeg, da Berg begynte å fortelle om denne spesielle teatersjefen og motstandsmannen, sier Camille Størseth. Hun har selv master i drama og teater fra NTNU, og mener Gleditsch fortjener et eget teaterstykke.

Med hjelp fra familien og blant andre slektningene til Henki Kolstad og Toralv Maurstad har de prøvd å skape et bilde av teatersjefens liv fra han kom til Trøndelag Teater i 1937 til han endte sine dager i Falstadskogen i 1942.

Les også: Da publikum stengte Trøndelag Teater

Studerte drama og teater

Camilla Størseth, Carl Anders Hollender og Ingvild Aarseth er alle tidligere masterstudenter fra drama og teater ved NTNU. Mens Camilla tar seg av regien er de to andre henholdsvis produsent og inspisient. Alle tre er også med på scenen.

- Det har vært en fantastisk dugnadsånd med 30 aktører på scenen. Vi har dessuten er utmerket samarbeid med Falstadsenteret som lar oss få boltre oss i disse historiske omgivelsene.

Trekløveret fra drama og teater på NTNU har brukt mye tid på å grave i arkiver og intervjue familie, venner og gamle skuespillere.

- Vi har snakket med svært mange kilder som på en eller annen måte har hatt tilknytning til Gleditsch. Den siste som jobbet sammen med Gleditsch på teatret da han ble arrestert heter Birger Straume, som var rekvisitør. Han er 96 år og bor i Australia, forteller Camilla.

Les også: - Da tyskerne kom til Trondheim, svarte han med revy, kabaret, og norsk aften

Kunstens betydning

Det er mange kjente norske skuespillere som hadde et forhold til Gleditsch. Henki Kolstad fikk kontrakt med teatersjefen på en serviett i 1937, mens Wenche Foss debuterte hos Gleditsch på Søilen Teater i Oslo tidlig på 1930-tallet.

- "En utmerket gærning" spinner rundt en av de relativt ukjente motstandsbevegelsene i Trondheim, og hvordan Trøndelag Teaters sjef Henry Gleditsch fikk en rolle i fylkesfører Henrik Rogstads maktspill. Men det handler også om kunstens betydning, ytringsfrihet og hva man er villig til å ofre for det man tror på.

Ronny Kjøsen og Øyvind Smidt har skrevet ny musikk til forestillingene, i tillegg til at man har tørket støv av gamle revyviser skrevet av den folkekjære Henki Kolstad.

Camilla Størseth har regien på "En utmerket gærning". Bak henne ser vi vaktårnet i fangeleiren på Falstad som også blir tatt i bruk under forestillingen. Foto: Leif Arne Holme