Kleberstein, fotografert gjennom et mikroskop som bruker polarisert lys, fremkaller et vell av farger, mønster og strukturer i den ellers grå steinen. Maja Nilsen vender seg ofte mot naturen i sine uttrykk. Foto: Bård Sande

Skulptursalen i Trondheim kunstmuseum er tom. Likevel er det stein som preger rommet. De fem store vinduene er dekorert med en glassfilm, som kan minne om et fargerikt, abstrakt maleri. Men hva er det egentlig?

Jo, det er kleberstein, fotografert gjennom et mikroskop som bruker polarisert lys. Det fremkaller et vell av farger, mønster og strukturer i den ellers grå steinen. En teknikk forskere og geologer har brukt i lang tid for å finne strukturer og mineraler i steinen. Nilsen så etter helt andre ting da hun samarbeidet med forskerne ved Norges geologiske undersøkelse på Lade.

– Det var morsomt. Jeg så etter interessante former og strukturer og farger og kombinasjoner, mens de så bare fag. «Dette er dårlig stein, her har det sneket seg inn et annet mineral», sa de ofte, mens jeg var kjempebegeistret over det jeg så, sier kunstneren og ler.

Les mer om kleberstein i Store norske leksikon

Sakral stemning

Nilsen er fra Klæbu og studerte ved Kunstakademiet i Trondheim. Siden 2009 har hun jobbet mye fra Berlin, samtidig som at hun har beholdt kontakten med kunstmiljøet i Trondheim. Naturfenomener har vært viktig gjennom hele kunstnerskapet hennes. Det handler ofte om mikro-makro tematikk, om å se det store i det lille.

Lyset, både utenfra og innenfra, påvirker publikums opplevelse i utstillingen «Det flytende fjellet». Museet planlegger å lyssette vinduene når mørket trenger seg på igjen på sensommeren, som også vil gi en opplevelse av kunsten til de som kommer forbi på gateplan i Bispegata. Glassbildene gir dessuten en referanse til de vakre glassmaleriene i Nidarosdomen, og forsterker Nilsens ønske om å skape en sakral stemning i rommet.

En annen aktuell utstilling i Trondheim om dagen er «This is then and that was now» som vises på Dora til og med 1. mai. Frank Trana og Ole A. Ekker reiste i fjor til åstedet for en av verdens verste atomulykker. Opplevelsene fra turen er selve grunnlaget for det som har blitt kunstprosjektet

Ufattelig tidsapsekt

Vindussteinen i utstillingen er fra Øysand i Melhus og Huseby i Skaun, begge viktige kilder for stein til Nidarosdomen siden middelalderen.

– Det er utrolig å tenke på at disse steinene er 400-500 millioner år gamle. Tidsaspektet er ufattelig interessant i geologien. Bare det å tenke på at grunnen under oss er konstant i bevegelse uten at vi ser det. Det gir noen perspektiver. Jeg har alltid vært interesert i de tingene som gjør meg litt svimmel. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å forstå det. Det sprenger alle rammer, sier hun.

I tillegg til glassbildene i skulptursalen viser Nilsen også to installasjoner, en av dem med hennes avdøde onkels korall i hovedrollen, i tillegg til flere collager med utklipp fra gamle naturvitenskapelige bøker. Randi Thommesen har kuratert utstillingen.

Ved Trondheim kunstmuseum vises også «I samlingen: Høydepunkter!». Adresseavisen anmeldte utstillingen tidligere denne uka. Les hva anmelder Gustav Svihus Borgersen mente om utstillingen her.

Åpenbaring med Ryggen

38-åringen synes det er stas å få stille ut i Trondheim kunstmuseum, en plass hun har hatt et nært forhold til helt siden hun fikk sin første store kunsteriske åpenbaring under en omvising da hun gikk på ungdomsskolen. Det var et teppe av Hannah Ryggen som hang i trappeoppgangen.

– Jeg ble bare stående og se på det og tok innover meg hva kunst kunne være. Det gikk opp et lys for meg da, sier Nilsen.

Hun har hatt en travel vår med forberedelser til separatutstillingen i tillegg til at hun har laget scenografi og kostymer til Lisa Lie-oppsetningen «I cloni» som hadde premiere på Black Box teater i Oslo forrige uke. Stykket spilles også på Teaterhuset Avant Garden i september.

Under åpningen søndag 1. mai klokken 13.00 opptrer sanger Eldbjørg Raknes som skal improvisere til bildene i rommet, i tillegg til velkomsttaler fra museumskonservator Cathrine Hovdahl Vik og kurator Thommessen. Utstillingen står til 16. oktober.