Det startet med Dee Dee Bridgewater og Knut Lauritzen Big Band tirsdag og fortsatte med vokalgruppa Take 6 i Vår Frue kirke onsdag. Senere onsdag kveld kom en trøndersk vokalist på banen på Brukbar/Blæst, og torsdag sang Solveig Slettahjell i Dokkhuset.

LES ANMELDELSEN: Fikk jazzorkesteret opp på tå hev (PLUSS)

Spennvidden i den vokale innsatsen var stor. Begge de to første begivenhetene ga publikum tradisjonell jazz av høy kvalitet, men fra ulike sjangre.

Mens Bridgewater tolket Ella Fitzgerald og Billie Holiday for en begeistret storsal i Olavshallen, sang Take 6 soul og gospel for en fullsatt kirke.

De seks vokalistene, som har sunget med en rekke av pop-ens største stjerner og har en serie Grammy-priser i bagasjen, har sine røtter i noe av det som er jazzens grunnlag, nemlig den svarte musikkaktiviteten i amerikanske kirker, særlig i sørstatene.

Viderefører gospeltradisjonen

De viderefører den intense, livsbejaende gospelmusikken fra den gangen med en entusiasme som smitter over på publikum.

Mambo Compañeros og Trondheimsolistene fant tonen både på scenen og i studio. Nå drar de på turné sammen. (PLUSS)

Noen av oss dro rett videre til helt andre omgivelser og helt annen musikk på Brukbar/Blæst. Der spilte Eyes Of A Blue Dog, der Elisabeth Nygård-Pearson er vokalist. Hun har bodd i England i 14 år og har sunget med flere ledende, britiske musikere.

På Blæst hadde hun et tett, britisk-norsk band i ryggen som spiller groovy, pop- og rock-orientert jazz. Nygård-Pearson viste seg som en dyktig vokalist og en frontfigur som tiltrekker seg oppmerksomhet.

Slettahjell med blues

Slik er det selvfølgelig også med Solveig Slettahjell, som begeistret en fullpakket sal i Dokkhuset tidlig torsdag. Hun står nå i spissen for prosjektet Trail Of Souls sammen med Knut Reiersrud og den nyskapende jazztrioen In The Country, der pianist Morten Qvenild er den musikalske drivkraften.

Slettahjell og Qvenild har samarbeidet mye tidligere, blant annet med sine langsomme versjoner av jazzens standardlåter. Med Knut Reersrud med på laget blir musikken annerledes; mer i retning blues og soul.

Mangfoldig fortsettelse

Slettahjell, som er en sanger på høyt, internasjonalt nivå uansett hvilken sjanger hun befatter seg med, sang klassikere som «Motherless Child» og «Nobody's Fault» i en uvanlig innpakning og gjorde sterkt inntrykk.

Fortsatt er Trondheim Jazzfestival ikke kommet halvveis i programmet. Navnene som står på plakaten fram til søndag kveld, viser at vokaldominansen ikke blir like sterk de neste dagene, men at spennvidden blir like stor som den har vært hittil, fra Jarle Bernhoft via internasjonal jazzmodernisme til Asmund Bjørken.