- Det er lett å bli fanga av hverdagen, og det er fint å komme bort et sted og ha fullt fokus i ei hel uke. Ta det bort og se hva som skjer, sier Hogne Galåen.

Han, låtskriverpartner Øyvind Holm og resten av Sugarfoot (Bent Sæther, Thomas Henriksen, Even Granås og Roar Øien) valgte å bryte rutinen da de skulle spille inn sitt tredje album. Etter å ha spilt inn de to første platene i Trondheim, pakket bandet i fjor høst utstyret og dro til USA og Joshua Tree nasjonalpark i Mojaveørkenen. De innlosjerte seg på Rancho De La Luna, et legendarisk studio i Mojaveørkenen, der folk som Daniel Lanois, Queens of the Stone Age, Kyuss, Victoria Williams, Arctic Monkeys, Foo Fighters, Fu Manchu og Mark Lanegan har vært før dem.

Offer for Paris-terror

Studioet og ranchen det ligger på, er også hjemmet til David Catching. Medlem i Eagles of Death Metal – og dermed førstehånds vitne til terrorangrepet i Paris i november.

- Paris-terroren var sjokkerende nok i seg selv, men det føltes naturlig nok mye nærmere da vi plutselig kjente en av de involverte. Det skjedde jo bare noen uker etter at vi kom hjem. Det var en veldig uoversiktlig situasjon og lenge uklart hvordan det hadde gått med bandet, sier Holm. Han forteller at bandet disponerte studioet selv og sånn sett ikke jobbet direkte med Catching, men han var hjemme og hang med bandet og spiste og drakk med dem på kveldene.

I kjølvannet av terroren oppfordret bandet artister over hele verden til å tolke EODMs låt «I Love You All the Time» og gi inntektene til ofre for terrorhandlingene. Sugarfoot var blant bandene som tok utfordringen.

- Vi har sendt ham eksemplarer av singelen, og Hogne sendte også en epost på vegne av bandet for å uttrykk vår medfølelse. Så vil vi nok sende en pakke med skiver over nå når «Different Stars» kommer, sier Holm.

- Som å være på månen

- Vi fant tonen, og han har ønsket oss velkommen tilbake om det skulle bli aktuelt en gang.

Låtskriverduoen mener «Different Stars» har klart å fange vibbene fra ranchen og omgivelsene godt.

-Det var kult å være til stede midt i historien, som da vi kjørte forbi «The Joshua Tree Inn», motellet der Gram Parsons døde. Vi har alltid vært inspirert av akkurat den countryvarianten, den litt mer psykedeliske og improviserte. Flying Burrito Brothers, Grateful Dead, Byrds og Love, sier Holm.

- Jeg har aldri vært et sted med så svær natur, og aldri følt meg så liten i møte med den. Det var som å være på månen, legger han til.

Galåen forteller om en uke med stram struktur og høy arbeidsmoral. Opp i sjudraget, spise frokost på nærmeste spisested, jobbing fram til middag. På'n igjen fra middag til midnatt.

Som dag og natt

- Vanligvis på den tiden av året er det kaldt om natta, nesten minusgrader. Men da vi var der, var det bare bitte litt svalere på kvelden, og i perioder var det kokhett. Det farget nok musikken, men det fikk også fram frustrasjonen og gjorde lunta kortere. Noen ganger holdt vi på et par timer for lenge, smiler de.

I likhet med studiodagenes inndeling i dag- og kveldsskift, er «Different Stars» et album som endrer karakter midtveis. Første halvdel ligner mest på det bandet har gjort før, mens det avsluttes med mer psykedeliske låter som strekker seg og svever lenger ut. På vinylutgaven har de kalt de to LP-sidene henholdsvis «Dayside» og «Nightside».

-Det er alltid et puslespill å sette sammen et album, å få det til å gå opp og til å spille godt sammen. Etter hvert hørte vi at det ble en naturlig todeling, med poprock-pregede låter på første side og en mer svevende side to, sier Holm.

- Så gjenspeiler det arbeidsprosessen, De lengre låtene ble gjerne til seint på kvelden, smiler Galåen.

Sugarfoot spiller slippkonsert i Dokkhuset fredag kveld. Lørdag blir det intimkonsert i Brygga studio som en del av konsertserien Brygga Sessions.