Barnehagebarn fra hele Trondheim har de siste ukene gått rundt i byen og undersøkt om sentrum kan gjøres morsommere enn før.

De har lekt seg i krinker og kroker, i veiter og parker. De siste dagene er mange av dem blitt invitert til Peter Egges plass foran Trondheim folkebibliotek. Der blir det lørdag åpnet en utstilling som viser hvordan byrommene med enkle midler kan bli mye mer attraktive for de aller yngste. Prosjektet inngår i Trondheim kommunes arbeid med å trekke mer folk til byrommmene i sentrum.

Mer læring og mindre lek i barnehagen er uheldig, mener mange.

Da Adresseavisen var på besøk torsdag, var plassen rikelig utstyrt med materialer og gjenstander som de yngste begjærlig tok i bruk. Fire, femåringene fra barnehagene på Kystad gård og Brøset kastet seg over det de fant.

Paller, steiner og stubber er stas

- Her er favorittfrukta mi, sier Andrea Aspaas (5) og peker på et bilde av et eple som hun finner blant alle tingene hun kan leke med.

- Farmora mi er glad i plommer, og onkelen min liker mais, forteller hun videre mens hun peker på bilder av ymse vekster.

Hun og Nora Swendsen Heggset (4) og de andre barnehagebarna setter tydeligvis stor pris på avbrekket i hverdagen. For Peter Egges plass er ikke preget av de samme lekeapparatene som ungene finner overalt ellers.

På Dronning Mauds Minne har de innredet et eget matematikkrom.

Her er gjenstander de kan ta i bruk på en helt annen måte; paller, steiner, boreprøver, greiner, trestubber, keramikkfliser, bygningsmaterialer og mye annet.

Pinner beveren har tygget på

Andrea og Nora finner to pinner fra Helgeland som bevere har tygget på og binder dem sammen til en helt ny form som kanskje likner på et dyr.

- Vi gir ikke ungene oppgaver. De kommer hit og begynner å leke av seg selv, så ser vi hva som tiltrekker dem og hva som fungerer best. Vi bygger opp utstillingen ut fra det, sier Anne Helga Henning, miljøterapeut ved Startlamon kunst- og kulturbarnehage.

Alle barna som er på besøk, blir øyeblikkelig aktivisert. Noen kryper inn i en kasse som fungerer som et bur, andre flytter på bygningsmaterialer og lager en labyrint.

Kunnskapsministeren mener barnehagene må jobbe mer med språk og læring.

To som bygger hus sammen

Felix Øyseth Gellein og Sondre Waagaard kaster seg over store trestykker som de stabler oppå hverandre og bygger et helt hus, kanskje en borg?

- Vi bygger et hus, sier de to, som deler på arbeidet. Den ene henter treverk, den andre stabler.

Margrethe Aas, arkitekt på kommunens byplankontor, sier at prosjektet på Peter Egges plass vil gi nyttige innspill når flere andre byrom skal tilpasses barnas aktiviteter. Den nye utformingen av plassen, som blir stående fram til 9. juni, er en oppfølging av kommunens byromstrategi, et arbeid der mottoet er «Bra byrom for bruk».

Et skjermet sted

- Mange byer, også Trondheim, sliter med å tilrettelegge sentrum for utendørs aktiviteter for barn. På Peter Egges plass, et byrom vi har valgt ut fordi det ligger skjermet og i tett kontakt med biblioteket, ser vi at det finnes andre og bedre måter å gjøre det på enn å bestille fargerike lekeapparater fra en katalog. Når vi vil lage bedre uterom for de yngste, er det både med tanke på barnefamiliene som bor i byen og dem som kommer hit i helgene og på ettermiddagene, sier hun.

Mandag arrangerer kommunen og deres samarbeidspartnere et seminar der temaet blir grundig belyst, blant annet av to italienske innledere som arbeider med Reggio Emilia-pedagogikken som har inspirert mange barnehager.

Kreativt gjenbruk

Trondheim har et eget Reggio Emilia-nettverk som er med på prosjektet på Peter Egges plass. Remida-senteret, som leverer materialer og stimulerer til kreativt gjenbruk, er også med. Materialene på plassen foran biblioteket kommer derfra.

- Mange områder for barn er helt striglet. De har fastmonterte apparater som gjør at leken blir ensidig og statisk, slik at ungene fort gjør seg ferdig. Slike steder får barna også et eierforhold til apparatene de leker med, og de vil helst ikke slippe til andre. Mange blir stående i ei kjedelig kø og vente på å bruke sklia. Når ungene i stedet får ulike materialer å leke seg med, blir leken mer variert, og det kan sette i gang tankeprosesser hos dem, sier Pål Bøyesen, daglig leder i Remida.

Stor interesse i barnehagene

Han opplever at interessen i barnehagene er stor for å få tak i materialer som kan skape mer varierte aktiviteter. Han mener det er fullt mulig å tilrettelegge for at ulike byrom også kan by på flere gjenstander ungene kan bruke.

Siv Loe, fagarbeider på Brøset barnehage, sier at det ikke skal så mye til før barna blir aktivisert.

- Vi har en turdag hver uke, og da er vi ofte i byen. Vi har vært på Bakklandet, gått over Gamle Bybro, vært på julemarked, besøkt Marinen og flere steder. Barna liker seg i byen. De synes det er spennende å oppleve nye steder, sier hun.

Bygger hus: Felix Øyseth Gellein (t. v.) og Sondre Waagaard jobber godt sammen når de bygger hus av store trestykker som de stabler oppå hverandre. Foto: Frank Lervik