- Det er tullete at et teater som ligger i Trondheim skal ha audition bare i Oslo, slik at trønderske skuespillere må reise dit, sier Anette Ystgaard.

- Trøndelag Teater burde heller være med på å skape muligheter for scenekunstfeltet i regionen, sier hun.

Det var i et Ordet fritt-innlegg i Adresseavisen tirsdag at Ystgaard kritiserer Trøndelag Teater for å ekskludere trønderske skuespillere fra å skaffe seg jobb der de bor: «Er det virkelig slik at teateret ikke kan ha en audition i Trondheim, slik at scenekunstnere i Midt-Norge og teaterstudenter ved Høgskolen i Nord-Trøndelag kan få muligheten til å få seg jobb», skriver hun i innlegget.

«Det må vel være mulig å ha audition både i Trondheim og i Oslo?», spør Ystgaard avslutningsvis.

LES ANMELDELSEN: Sterkt drama om liv uten mening (Pluss)

Hun mener det må være en vinn vinn-situasjon for teateret å samarbeide med miljøet som allerede finnes i byen.

Ønsket flest mulig kandidater

- Vi har et voksende kunst- og kulturmiljø i Trondheim, og vi har en teaterlinje i Verdal med mange talentfulle unge skuespillere som ønsker å jobbe. Vi i Arbeiderpartiet synes det er viktig at man er med på å skape muligheter i regionen, sier Ystgaard.

Det var den kommende trønderrock-musikalen «Robin Hood – rai rai i Sherwoodskogen», skrevet av Mads Bones og Olve Løseth, som sist helg hadde audition i Oslo.

Musikalen har musikk fra artister som Ida Jenshus, Terje Tysland, Åge Aleksandersen og Tre Små Kinesere, mens trønderne Klaus Sonstad og Anne Krigsvoll er blant skuespillerne som er headhuntet til prosjektet. Premiere er satt til februar 2017.

Årsaken til at auditionen ble lagt i Oslo, var at teateret ønsket å vurdere flest mulig kandidater, sier teatersjef Kristian Seltun.

- Å holde audition er kostnads- og tidkrevende. Når vi gjør dette i Oslo, er det for å få det mest mulig effektivt og å få vurdert så mange kandidater som mulig. Det er slik vi finner de beste. Vi hadde 180 påmeldte fra hele Norden, flere av dem trøndere. En av dem fikk seg jobb. Det er hyggelig at det også er trøndere som når opp i så skarp konkurranse, sier Seltun.

Sjelden med audition

Teatersjefen kjenner seg ikke igjen i påstanden om at teateret ekskluderer trønderske skuespillere.

- Vi rekrutterer stadig vekk trønderske scenekunstnere. Nå senest i forestillingen «Karlsson på taket» har vi ansatt tre unge trønderske skuespillere, to av dem relativt ubeskrevne blad. De får anledning til å vise seg frem i det som er et av Norges mest attraktive teaterensembler, sier Seltun.

- Pleier dere bare å arrangere audition i Oslo?

- Det er enten i Oslo eller i Trondheim. Det er for tidkrevende og dyrt å ha audition i begge byer. Samtidig er det svært sjelden vi har audition. Det er stort sett i sammenheng med musikaler. Av og til arrangerer vi lukkede auditioner for folk vi ønsker å bli bedre kjent med.

En tredjedel trøndere

Kristian Seltun mener det ikke ville vært nok for Trøndelag Teater bare å rekruttere skuespillere fra Trondheim og Trøndelag.

- Vi har ambisjon om å være et av de ledende teaterene i Norge. Mange mener vi kan kalle oss det. Da er det viktig å rekruttere fra hele det nordiske arbeidsmarkedet, også trøndere. Noen av trønderne er gode nok, på samme måte som noen av vestlendingene og østlendingene er gode nok. Men alle er ikke det, og noen skuespillere er gode til noe. Denne gangen var vi ute etter noe helt spesielt.

- Jeg tok en rask gjennomtelling på ensemblet vårt. En tredjedel er trøndere, en tredjedel er såkalte ikke-etniske trøndere, men som har bodd her så lenge at de er godt integrert. Den siste tredjedelen er tilreisende skuespillere på korte kontrakter, gjerne unge folk, sier Seltun.

Anette Ystgaard er kritisk til Seltuns argument om at det er dyrt og tidkrevende å holde to auditioner.

- Det må være større kostnader for Tøndelag Teater å holde en audition i Oslo, enn i Trondheim. Jeg tenker det er et bevisst valg fra teaterets side ikke å holde audition her, og synes ikke det er en god grunn til å ekskludere regionmiljøet. Det er rart at de fra Trondheim må dra til Oslo for å søke om en jobb i hjembyen.