Hollywood-film med kritisk blikk på kapitalisme og media, med store stjerner i hovedrollene, er en filmtype det har blitt færre av de siste åra. «Money Monster» kan ligne en variant av Sidney Lumet-klassikeren «Network»(1976) for vår tid. I Oscar-vinneren fra 70-tallet presses en rutinert nyhets-ankermann av dalende seertall og eiere som vil øke fortjenesten. I desperasjon truer tv-stjernen med å ta livet av seg på lufta.

I «Money Monster» spiller George Clooney en økonomireporter på tv som har et show hvor han anbefaler aksjer for å gjøre folk rike. Julia Roberts er hans produsent. Under sending, trer en ung mann med pistol og bombevest inn. Han truer med å sprenge showet om han ikke får stilt Clooney til veggs. Det viser seg at den unge mannen(Jack O'Connell) har tapt alle sparepengene på å følge Clooneys «sikre» råd.

Les anmeldelsen av gode «The Big Short», «Kynisk finanskrise blues»

Filmen er mer interessant og underholdende enn helt god, i kraftig angrep på finansnæring, media og aksjespekulasjon. Det kan innvendes at en mediethriller lagt til en lineær-tv-stasjon alt kan virke litt gammeldags. Politiarbeidet er heller ikke imponerende. Spenningsmotor, bruk av humor og belysning av vinnere og tapere og menneskelige konsekvenser av høyteknologisk monopolspill om raske penger, gjør likevel filmen ganske engasjerende, med stjerner som står bra til hverandre.

Clooney er fornøyelig som en slags sleip parodi på seg selv, Julia Roberts kommer bedre til rett enn i sine siste filmer, mens britiske Jack O'Connell er enda bedre og mer intens i de fleste andre filmene han har gjort.

Rasende småsparer: Jack O'Connell som rasende småsparer tar økonomijournalist George Clooney som gissel under direkte sending i mediethrilleren «Money Monster». Foto: Atsushi Nishijima