Lørdag blir Nyhavna dominert av musikk, sang, dans, teater, utstillinger og ubeskrivelige innretninger. Klikk på bildet ovenfor for å se hvordan forberedelsene foregår.

Slik vil Cirka Teater og de mange andre kulturaktørene som holder til der, vise at kulturen må spille en viktig rolle når strøket skal omformes.

Én spesiell mekanisme gjør seg ofte gjeldende når industriområder skal bygges ut.

Cirka Teater har holdt til i fyringsbunkeren ved Dora i over tretti år og har fylt en hel etasje med ubeskrivelige gjenstander fra sine mange forestillinger. Lørdag flyttes mye av det ut i friluft, og hele byen inviteres på besøk under arrangementet «Hendelser på Nyhavna». Det blir utallige ulike tilstelninger på nærmere tretti steder.

Diskusjonen om Nyhavnas utvikling har pågått lenge. Trondheims-politikerne vil ha flere boliger.

Innlegg i byutviklingsdebatt

- Vi flytter hele debatten om Nyhavnas framtid ut i det fri. Når folk kommer hit og ser hva som foregår, kan de gjøre seg opp sin egen mening. Arrangementene er et innlegg i byutviklingsdebatten, sier Anne Marit Sæther, Gilles Berger og Monica Rokne i Cirka Teater. De samarbeider tett både med kommunens byplankontor og med NTNU om arrangementet.

Mens Rambølls nye kontorbygg på 14 000 kvadratmeter allerede er under bygging foran Dora I, er Cirka Teater rett ved siden av opptatt av at den videre utbyggingen må gi god plass til kultur og småindustri og at bydelen må bli mangfoldig.

I 1968 diskuterte de hvordan nye arealer kunne brukes til lagerskur.

Kultur og kulturminner

De er glade for at kommunedelplanen som setter rammer for utbyggingen, inneholder en formulering om at det som i sakspapirene kalles «kulturbaserte næringer, småskala industriproduksjon og maritime næringer» skal bevares og utvikles.

I kommunedelplanen heter det at Nyhavna skal bli «en tett, urban struktur med bolig, næring, service, kulturinstitusjoner og rekreasjonsanlegg i en blanding som gjør byen levende og inspirerende», og at dette skal skje i samspill med krigs- og kulturminnene på området.

Forberedelsene til lørdagens begivenheter har pågått i flere måneder allerede. Fasaden på fyringsbunkeren er prydet av en gigantisk gullmynt. Ved siden av henger en diger, rød vannkanne.

Krigsminnene på Nyhavna legger begrensninger på hvordan området kan bygges ut.

En høy, loddrett scene

Bak gullmynten skjuler det seg ei merkelig maske. Det vet Adresseavisens medarbeidere, for vi har klatret opp stillaset langs fasaden og studert alt det underlige som blir å se.

Stillaset er en høy, loddrett scene, og da Adresseavisen er på besøk, spretter folk i blå hjelmer fram og tilbake, opp og ned, på veggen. Under hjelmene finner vi frilansskuespillere og dansere fra gruppa Dans-it.

Sju ulike grupper med nærmere 30 aktører skal i aksjon på ulike vis i og ved fyringsbunkeren. Cirka Teater selv har selvfølgelig hovedrollen, og mange av personene fra deres oppsetninger opp gjennom årene vil møtes på nytt, i andre situasjoner.

Ungene farger omgivelsene

- Etter opptredenen i veggen inviterer vi ungene inn i lokalene våre, der vi sammen med studenter fra NTNU har bygget opp et eget prosjektrom, forteller Anne Marit Sæther.

Rommet inneholder flere rom i rommet; Rustmannens rom, Østersdamens rom og Pinnevedmannens rom. Alle jobber med sitt, men noe av gløden er borte. Fargene mangler. Når ungene kommer, blir de bedt om å finne fram fargene og gi liv til omgivelsene.

Gløden som er borte og ungene som bringer den tilbake, kan muligens tolkes som en parallell til det som skjer på Nyhavna. Men prosjektrommet og ungenes deltakelse blir først og fremst en illustrasjon av Cirka Teaters ambisjoner om et permanent scenekunstsenter for barn.

Levendegjør en visjon

- Vi levendegjør visjonen vår om en slik scenekunstarena. I stedet for at folk skal lese fine ord i en søknad om hva vi vil få til, viser vi det live. Det blir et kick, sier Sæther.

- Nå har Trondheim muligheten til å bli en virkelig flott by, hvis politikerne og havna virkelig bestemmer seg for det, sier Gilles Berger, som har laget alle de fantasirike innretningene publikum får møte lørdag.

Han og de mange andre kulturaktørene som holder til på Nyhavna er redde for at utbyggere som er ute etter størst mulig avkastning vil få for stor makt når området skal bygges ut de neste årene.

Frykter dyre boliger

Rundt 40 ulike leietakere driver kulturproduksjon på området, og hver leietaker gir plass til flere andre aktører. Alle er redde for å miste lokalene hvis Nyhavna skal bli et sted dominert av dyre boliger og kontorbygninger med høy leie.

Lørdag skal de vise hvorfor de fortjener å bli og at verdiene de står for, betyr mye for Trondheim. Mange av aktivitetene retter seg mot barn, men det blir også bruktmarked, veteranbåtutstilling, kampsportaktiviteter, arkitektur- og snekkerverksted, utstillinger, diskusjoner om hvordan bydelen kan utvikle seg – og trøndersk mesterskap i pop og rock om kvelden.