Store vendepunkt i gammel og ny tid er tema under årets olsokdager på Stiklestad. Den offisielle åpningen skjedde i den historiske steinkirka søndag ettermiddag hvor skuespillere og sangere på forhånd hadde blitt utfordret på årets tema med tanke på valg av tekst og musikk.

Kraftfulle røster

Konserten åpnet med at Olsokkoret, dirigert av Hans M. Molvik, gikk i prosesjon og fremførte Lux Illuxit fra St. Olav Officium, som ble mottatt med stor applaus fra den nesten fullsatte kirka.

Etter første nummer ønsket direktør Turid Hofstad ved Stiklestad nasjonale kultursenter velkommen før hun ga ordet til Hanne Tømta, sjefen ved Nationaltheatret som regisserer «Spelet om Heilag Olav» for første gang i år.

- Jeg er veldig glad for å være her på Stiklestad. Jeg ble veldig betatt da jeg så spelet for første gang for fem år siden. Det er utrolig fint å få være en del av en så bra og innholdsrik festival. Jeg gleder meg veldig til å få publikum i amfiet og få reaksjoner på det vi gjør, sa Tømta, før hun gjorde en spesiell vri på den offisielle åpningen.

- Det er en replikk i spelet vi ikke har fått til ennå, men det må dere hjelpe til med nå, sa hun til publikum, og fikk alle til å si i kor:

- Storfolk har vi på Sul i kveld, og aldri skal denne natta bli gløymd, gjallet det i steinveggene.

Vakker stemning

Det ble vakker stemning i den gamle steinkirka, som ble bygget over steinen der helgenkongen Olav skal ha fått banesåret i 1030. Under tittelen vendepunkt, bidro skuespillerne Hanne Skille Reitan og Lavrans Hage samt operasanger Kjetil Støa, Olsokkoret, årets medspillere – trioen « Dina, Lea og Synne» – og pianist Andre Dyrstad.

Høydepunktet var da Hanna Skille Reitan og gitarist Bendik Hanshus fremførte sangen «Fordi eg elskar deg» – Bob Dylan-teksten som er vakkert oversatt av Bjarte Hjelmeland.

Men det var mange perler på programmet og artistene hadde valgt ut et vidt spenn av forfattere og tekster. Høydepunktene spente fra Richard Wagners «Pilegrimskoret fra Tannhauser» og Edvard Griegs «Da Olav konge bøyde hodet», fremført av Olsokkoret, til Lavrans Hagas tolkning av diktet «Stønna», Kjetil Støas fremførelse av «Tårnarien» fra Tosca og Hanne Skille Reitans tolkning av Frode Gryttens dikt «Til orientering».

80 arrangementer

Det er over 80 arrangementer på Stiklestad under olsokdagene. Dette er alt fra spel og foredrag til konserter og arrangementer for de minste. Direktør Turid Hofstad sier det er viktig å skape en festival preget av mangfold slik man ønsker Stiklestad skal være.

- Dette skal være en festival for veldig mange hvor man kan kjenne seg igjen og finne noe man liker. I år har vi ekstra oppmerksomhet rundt talerstolprogrammet og som er veldig preget av stedet vi er på. Det er stadig flere som kjøper billetter til disse programmene. Det er fint at dette setter sitt preg på festivalen, sier Hofstad.

Spennende olsokkunstnere

Søndag kveld var det også åpning av olsokutstillingen. Årets olsokkunstnere er Ragnhild Stuberg og Keisuke Ueno, som har hatt utstillinger både i Norge, Nederland og Japan med Stubergs store vakre fat og Keisuke sine karakteristiske torsoer med unik glasur. Begge er innkjøpt av en lang rekke store institusjoner. Også Dronning Sonja har kjøpt flere av deres arbeider.

Kjente på talerstolen

Det er et tettpakket program frem til neste søndag. Et av mange høydepunkt under olsokdagene er årets Olsokprofil Sidsel Wold, som står opp på talerstolen på det historiske slagstedet for å snakke om smertefulle vendepunkt i nyere historie. Det er store forventninger til NRKs mangeårige Midtøsten-korrespondent og foredraget er snart utsolgt.

Professor Per Fugelli er også en av dem som får bruke talerstolen på Stiklestad. Han er fortsatt en meget populær foredragsholder og vil på Stiklestads talerstol snakke rundt de to store vendepunktene i livet; fødsel og død. Her har det vært så stor rift om billettene at man har begynt å selge ståplasser til arrangementet.

Årets olsokkunstnere er Ragnhild Stuberg og Keisuke Ueno, som har hatt utstillinger både i Norge, Nederland og Japan med Stubergs store vakre fat og Keisuke sine karakteristiske torsoer med unik glasur. Foto: Leif Arne Holme